Ατμοσφαιρική Ρύπανση-Θόρυβος-Ακτινοβολίες

Κωδικός Μαθήματος:

ΔΥ-603

Semester:

ΣΤ΄ Εξάμηνο ΔΥ

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

2Θ/2Ε

Μονάδες ECTS:

4,5



Καθηγητές Μαθήματος

Παπαδάς Ιωάννης

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές την έννοια των φαινόμενων σχετικών με την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τη ραδιενέργεια, να γνωρίζουν τις συνέπειες και να αξιολογούν τα μέτρα αντιμετώπισης αυτών. Ακόμη και να αποκτήσουν δεξιότητες σχετικά με τη μέτρηση περιβαλλοντικών παραμέτρων και το σχεδιασμό αντιρρυπαντικών διατάξεων.

Μέσω του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις για το ατμοσφαιρικό περιβάλλον και τη χημική σύσταση της ατμόσφαιρας, τις πηγές αέριων και σωματιδιακών ρύπων και τις χημικές αντιδράσεις που λαμβάνουν χώρα στο περιβάλλον.

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • να αναφέρουν τους κυριότερους ατμοσφαιρικούς ρύπους, τις συνέπειες της παρουσίας τους, τις μορφές και τα αίτια ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
  • να προτείνουν μεθόδους αντιρρύπανσης και να χειρίζονται βασικά όργανα μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης
  • να κατανοούν τα χαρακτηριστικά του θορύβου, να μετρούν τη στάση του θορύβου και να αξιολογούν τα μέτρα μείωσης του θορύβου
  • να γνωρίζουν τα βασικά μεγέθη ραδιενέργειας, τις συνέπειες της έκθεσης σε ραδιενεργά υλικά και να προσδιορίζουν το επίπεδο ραδιενέργειας υλικών και περιβάλλοντος.

Επιπρόσθετα θα:

  • κατέχουν τις βασικές αρχές για την κατανόηση των επεισοδίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των εμπλεκόμενων χημικών αντιδράσεων
  • έχουν εξοικειωθεί με τις αιτίες δημιουργίας και τις κυριότερων περιβαλλοντικών προβλημάτων που σχετίζονται με το ατμοσφαιρικό περιβάλλον
  • έχουν μάθει τη μεθοδολογία για την κατανόηση και τη διερεύνηση τρόπων αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θα έχουν ευαισθητοποιηθεί σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία σε θέματα που σχετίζονται με θέματα ρύπανσης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θορύβου, ραδιενέργειας περιβάλλοντος
  • Ομαδική Εργασία για τον προσδιορισμό παραμέτρων αέριων ρύπων και στη μέτρηση περιβαλλοντικού θορύβου
  • Λήψη διαχείρισης σε θέματα που σχετίζονται με θέματα ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος, προστασίας ακουστικού περιβάλλοντος, προστασίας από τη ραδιενέργεια
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον μέσα από τη χρήση πειραματικών διατάξεων για τη μέτρηση αέριων ρύπων από καυστήρες κεντρικής θέρμανσης-μηχανές εσωτερικές καύσης, θορύβους και ραδιενέργειας τροφίμων.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών για θέματα που σχετίζονται με αντιρρύπανση και απορρόφηση αέριων εκπομπών, ηχομόνωσης-ηχοπροστασίας

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό μέρος μαθήματος
  • Ατμοσφαιρική ρύπανση
  • Χαρακτηριστικά της ατμόσφαιρας
  • Κυριότεροι ατμοσφαιρικοί ρύποι (πηγές, στοιχεία, συνέπειες)
  • Αιθαλομίχλη και φωτοχημική αιθαλομίχλη
  • Θερμοκρασιακές αναστροφές
  • Φαινόμενα παγκόσμιας κλίμακας
  • Φαινόμενο θερμοκηπίου
  • Καταστροφή όζοντος
  • Τεχνικά μέτρα αντιμετώπισης αερίων και σωματιδιακών ατμοσφαιρικών ρύπων, νομοθεσία
  • Θόρυβος
  • Χαρακτηριστικά-Πηγές εκπομπές-Επιπτώσεις
  • Τεχνικά και νομοθετικά μέτρα αντιμετώπισης
  • Ραδιενέργεια
  • Βασικές έννοιες
  • Χαρακτηριστικά
  • Πηγές ακτινοβολίας
  • Επιπτώσεις στον άνθρωπο
  • Εφαρμογές
  • Νομοθεσία
  • Μη ιονίζουσες ακτινοβολίες
Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
  • Μετρήσεις και εκπαίδευση στο χειρισμό οργάνων σχετικών με τα πεδία που αναφέρθηκαν προηγουμένως σε συσχετισμό με το διαθέσιμο εργαστηριακό εξοπλισμό
  • Σχεδιασμός εγκαταστάσεων
  • Μελέτη περιπτώσεων εφαρμογής
  • Εφαρμογές αντιρρυπαντικών διατάξεων και επίλυση ασκήσεων

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση γίνεται στην Ελληνική γλώσσα

Θεωρητικό μέρος μαθήματος

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αναλύεται το περιεχόμενο του μαθήματος. Στο τέλος κάθε διάλεξης τονίζονται τα σημεία στα οποία οι φοιτητές πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους.

Η αξιολόγηση του θεωρητικού μέρους γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και πιθανής επίλυσης προβλημάτων.

Για την επιτυχή παρακολούθηση του θεωρητικού μέρους ο βαθμός της εξέτασης που πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε (5,0)

Εργαστηριακό μέρος μαθήματος

Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων οι ασκητές χωρίζονται σε ομάδες και εκτελούν συγκεκριμένες εργαστηριακές εργασίες. Πριν την εκτέλεση της άσκησης γίνεται ανάλυση του θεωρητικού υποβάθρου, παρουσιάζονται τα όργανα-σκεύη-χημικά που θα χρησιμοποιηθούν και παρουσιάζονται συνοπτικά η πορεία της άσκησης. Οι φοιτητές καταγράφουν και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα.

Η αξιολόγηση του εργαστηριακού μέρους γίνεται με:

  • Γραπτή τελική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (50%)
  • Ενδιάμεσες γραπτές αξιολογήσεις μετά από εξωτερικές επισκέψεις (30%)
  • Εργασίες μετά την πραγματοποίηση εργαστηριακών ασκήσεων (15%)
  • Καθημερινή αξιολόγηση στις εργαστηριακές ασκήσεις (5%)

Για την επιτυχή παρακολούθηση του εργαστηριακού μέρους ο σταθμισμένος μέσος όρος που πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε (5,0)

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αλμπάνης, Τ. 2009. Ρύπανση και τεχνολογίες προστασίας περιβάλλοντος. Εκδόσεις Τζιόλα
  • Αυλωνίτης, Σ. 2012. Περιβαλλοντική Μηχανική Ι. Εισαγωγή στην Τεχνολογία του Νερού και Υγρών Αποβλήτων. Εκδόσεις Ίων
  • Κούγκολος, Α. 2007. Εισαγωγή στην περιβαλλοντική Μηχανική. Εκδόσεις Τζιόλα
  • Αυλωνίτης, Σ. & Αυλωνίτης, Δ. 2013. Προστασία Περιβάλλοντος. Εκδόσεις Ίων
  • Γεντεκάκης, Ι.Β. 2010. Ατμοσφαιρική ρύπανση-Επιπτώσεις, έλεγχος και εναλλακτικές τεχνολογίες. Εκδόσεις Κλειδαριθμός
  • Καραθανάσης, Σ.Σ. 2007. Ατμοσφαιρική ρύπανση-Φωτοχημικά μοντέλα ποιότητας του αέρα. Εκδόσεις Τζιόλα
  • Μπεργελές, Γ. 2006. Πηγές, διασπορά και έλεγχος ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ
  • Τζίκα-Χατζοπούλου Αλίκη κ.ά. 2009. Προστασία του ελληνικού ακουστικού τοπίου. Εκδόσεις Παπασωτηρίου
  • Παπαστεφάνου, Κ.Φ. 2010. Ραδιενέργεια περιβάλλοντος. Εκδόσεις Ζήτη
  • Mihelcic, JR Zimmerman, JB 2014. Environmental Engineering: Fundamentals, Sustainability, Design. 2η έκδοση, Wiley
  • Rao, MN & Rao, HVN 1989. Air Pollution. Εκπαίδευση Tata McGraw-Hill
  • Colls, J. 2002. Air Pollution. Taylor & Francis
  • Jacobson, MZ 2012. Air Pollution and Global Warming-History, Science, and Solutions. Cambridge University Press
  • Kiely, G. 2007. Μηχανική Περιβάλλοντος. Irwin/McGraw-Hill, 2007
  • Basak, NN 2003. Environmental Engineering. Tata McGraw-Hill Education, 2003
  • Corbitt, RA 1999. Standard Handbook of Environmental Engineering, 2nd edition, McGraw-Hill
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
  • Περιοδικό Περιβαλλοντικής Επιστήμης και Μηχανικής
  • Επιστήμη Περιβαλλοντικής Μηχανικής
  • Journal of Environmental Engineering and Science
  • American Journal of Environmental Engineering
  • Περιοδικό Περιβαλλοντικής Επιστήμης και Μηχανικής
  • Επιστήμη Περιβαλλοντικής Μηχανικής
  • Journal of Environmental Engineering and Science
  • Ατμοσφαιρικό Περιβάλλον
  • Έρευνα Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης
  • Open Journal of Air Pollution
  • Ποιότητα Αέρα, Ατμόσφαιρα & Υγεία
  • American Journal of Environmental Engineering
  • Journal of Sound and Vibration
  • American Journal of Environmental Engineering
  • Περιβαλλοντική Επιστήμη και Έρευνα Ρύπανσης
  • Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology

 

ΕΥΔΟΞΟΣ