Δεξιότητες επικοινωνίας – Συμβουλευτική

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ-704

Semester:

Ζ΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

2Θ/2Σ

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Σκαναβή Κωνσταντίνα

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις και εξοικείωση στις δεξιότητες επικοινωνίας καλύπτοντας ένα ευρύ φάσµα βασικών δεξιοτήτων διαπροσωπικής επικοινωνίας, όπως κοινωνικές αντιλήψεις και επικοινωνία στις σχέσεις, µη λεκτική συµπεριφορά, κατανόηση και ενσυναίσθηση, αποτελεσµατική ακρόαση, στοιχειώδη ενθάρρυνση και παράφραση, αντανάκλαση συναισθηµάτων, εστίαση, αντιµετώπιση κατά πρόσωπο, ερµηνεία και αναπλαισίωση, καθοδήγηση, ανατροφοδότηση, αυτοαποκάλυψη, έλεγχος συνεπειών, λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων. Επίσης, η ύλη του μαθήματος καλύπτει ειδικά θέµατα, όπως οι επαγγελματικές σχέσεις, η επαγγελματική εξουθένωση και τα όρια των ρόλων.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • εξοικειωθεί με τις τεχνικές και δεξιότητες της επικοινωνίας
  • κατανοήσει τις κύριες λειτουργίες στις δεξιότητες επικοινωνίας και συμβουλευτικής σχέσης
  • αναγνωρίζει τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις επιθυμίες όλων με όσους αλληλεπιδρούν
  • διευκολύνει το άτομο να πετύχει σωστή προσαρμογή και να εξασφαλίσει, να διατηρήσει ή να προαγάγει την υγεία του
  • διεξάγει μια εποικοδομητική συνέντευξη ή συνομιλία
  • υιοθετεί και να αναπτύσσει τρόπους καλύτερης επικοινωνιακής και συμβουλευτικής προσέγγισης
  • επιβλέπει, να αναλύει και να εκτιμά πρακτικές εφαρμογής των επιμέρους δεξιοτήτων της επικοινωνιακή διαδικασία
  • υιοθετεί και αναπτύσσει δεξιότητες σε μορφές επικοινωνίας, όπως αυτοεπικοινωνία, διαπροσωπική επικοινωνία, επικοινωνία στην ομάδα στην κοινότητα, επικοινωνία στο χώρο εργασίας, μαζική επικοινωνία
  • εκτιμήσει το ρόλο της διαπροσωπικής επικοινωνίας στο πλαίσιο της παροχής φροντίδας υγείας
  • αποκτήσει την ικανότητα να είναι καλός ακροατής
  • διευκολύνει τη λήψη συνετών αποφάσεων, να βοηθά το άτομο να μάθει να πραγματοποιεί και να επιτυγχάνει συνετές επιλογές

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Οι έννοιες της επικοινωνίας, της πληροφορίας και της συνεργασίας
  • Χαρακτηριστικά Επικοινωνίας
  • Σκοποί της Επικοινωνίας
  • Βασικές δεξιότητες επικοινωνίας
  • Μέσα Επικοινωνίας- Μη-Λεκτική επικοινωνία
  • Γλώσσα του Σώματος
  • Μορφές Επικοινωνίας – Στοιχεία Επικοινωνίας
  • Διαπροσωπική επικοινωνία
  • Επικοινωνία στην ομάδα
  • Μαζική επικοινωνία
  • Παράγοντες που επηρεάζουν την αντίληψή μας στην επικοινωνία
  • Εμπόδια στην επικοινωνία
  • Χειρισμός αντιρρήσεων
  • Γνωστικές δεξιότητες
  • Αυτοέλεγχος/αντοχή στην πίεση και το στρες
  • Η διαδικασία και η σχέση παροχής βοήθειας
  • Ειδικές δεξιότητες επικοινωνίας
  • Κατανόηση πλαισίου αναφοράς
  • Επίδειξη προσοχής και ενδιαφέροντος
  • Έναρξη και δόμηση
  • Διατύπωση ερωτήσεων
  • Παρακολούθηση και καταγραφή
  • Παροχή προκλήσεων και ανατροφοδότησης
  • Διαχείριση αντιστάσεων και πραγματοποίηση παραπομπών
  • Διευκόλυνση της επίλυσης προβλημάτων
  • Εκπαίδευση στη χαλάρωση
  • Βελτίωση της συνομιλίας με τον εαυτό
  • Βελτίωση των κανόνων
  • Βελτίωση των αντιλήψεων
  • Βοήθεια που λαμβάνει υπόψη το διαφορετικό πολιτισμικό πλαίσιο και το κοινωνικό φύλο
  • Ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα και διλήμματα

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής, RichardNelson-Jones, (2009), Εκδόσεις Πεδίο
  • Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. (2003). Μία κριτική ματιά στην ενσυναίσθηση. Ψυχολογία, 10 (2 & 3), 295- 309. }DeVito, J.A. (2004). Ανθρώπινη Επικοινωνία. Εκδ. Ελλην. }
  • Ivey, A.E., &Gluckstern, N.B., Ivey, M.B. (2006). Συμβουλευτική. Βασικές Δεξιότητες Επιρροής (Επ. 4.Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. ) Ελληνικά Γράμματα.
  • McCorry, LaurieKelly, Mason, Jeff (2011). Communication skills for the healthcare professional. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
  • Taylor, Renée R. (2008). The intentional relationship: occupational therapy and use of self. Philadelphia : F.A. Davis Co
  • Vegni E, Mauri E, D’Apice M, Moja EA. (2010). A quantitative approach to measure occupationaltherapist-client interactions: a pilot study. Scand J Occup Ther. 17(3):217-24
  • VERDERBERF. RUDOLPH, VERDERBERKATHLEEN, (2006), Δεξιότητες διαπροσωπικής επικοινωνίας, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝ
  • DeVitoJosephA.,(2004), Ανθρώπινη Επικοινωνία, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Γ.ΠΑΡΙΚΟΣ & ΣΙΑ
  • VerderberRudolph, VerderberKathleen, Βασικες αρχές επικοινωνίας
  • Σακαλάκη Μαρία, (2008),Επικοινωνία, συνεργασία, πληροφορία, Όψεις της έρευνας και διακυβεύματα για τις κοινωνίες της γνώσης, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ
  • Ivey, A.E., Gluckstern, N.B., Ivey, M.B. (1996). Συμβουλευτική. Μέθοδος πρακτικής προσέγγισης. Ελληνικά Γράμματα.
  • Δημητρόπουλος Ευ. (2002) , “Συμβουλευτική Προσανατολισμός – τόμος Β΄»
  • Gerner, Α. (2001). Η τέχνη της επικοινωνίας Πως να γίνετε περισσότερο αποτελεσματικοί σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Αθήνα: Πατάκη
  • Hargie, Owen (2005). Δεξιότητες επικοινωνίας. Αθήνα,
  • Ivey,Aetal (1992) Συμβουλευτική: Μέθοδος πρακτικής προσέγγισης. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
  • Ivey,Aetal (1994) Συμβουλευτική: Βασικές δεξιότητες επιρροής. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
  • Κούρτη, Ε. (1995) Διαπροσωπική επικοινωνία: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Αθήνα:Μάγια.
  • Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ. (2012). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Αθήνα:Πεδίο.
  • Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2011). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση. Αθήνα:Πεδίο.
  • Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ. (2002). Εφαρμογές της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας σε ειδικές κοινωνικές ομάδες. Στο: Εκπαιδευτική, οικογενειακή και πολιτική ψυχοπαθολογία Τόμος Α’(Επιμ. 22.Πολεμικός, Ν., Καϊλα, Μ., Καλαβάσης, Φ.). Αθήνα: Ατραπός, σελ. 342-365.
  • Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ. (2004) Ο ρόλος των θετικών συναισθημάτων στην Συμβουλευτική Ψυχολογία. Ψυχολογία, 11 (4), 497-511.
  • Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2008). Η πολυπολιτισμική διάσταση της ενσυναίσθησης. Ψυχολογία, 15,1, 1-15.
  • Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ., Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. & Κλεφτάρας, Γ. (2006). (επιμ.) Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στις Γυναίκες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. & Παπαστυλιανού, Α. (2009) (επιμ.). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στους άνδρες. Αθήνα: ελληνικά Γράμματα.
  • Μπρούζος, Α. (2004). Προσωποκεντρική Συμβουλευτική. Θεωρία, έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Τυπωθήτω – Δαρδανός.
  • Nelson-Jones, R. (2009). Βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής. Ένα εγχειρίδιο για βοηθούς. Αθήνα: Πεδίο.
  • Πιάνος, Κ., Χ. (2009). Συμβουλευτικός Θεραπευτικός Διάλογος. Θεωρία & Πράξη. Αθήνα: Έλλην.

 

ΕΥΔΟΞΟΣ