Προαγωγή & Αγωγή Υγείας

Κωδικός Μαθήματος:

ΔΥ-802Κ

Semester:

Η΄ Εξάμηνο ΔΥ

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Νοταρά Βενετία

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις έννοιες της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας και στη σύνδεση αυτών με την πρόληψη και την προάσπιση της υγείας.

Επίσης αναφέρεται σε μεθόδους και μεθόδους που εφαρμόζονται στην ανάπτυξη ενός Προγράμματος Αγωγής Υγείας.

Τέλος, οι στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να καταστούν ικανοί να σχεδιάσουν, να εφαρμόσουν και να αξιολογήσουν προγράμματα Αγωγής Υγείας.

 

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε

  • Να κατανοήσουν το θεσμό της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας και τον ρόλο τους ως Επαγγελματίες Υγείας στην Αγωγή Υγείας
  • Να αξιολογούν τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες μιας πληθυσμιακής ομάδας, να θέτουν προτεραιότητες και τελικά να προβαίνουν στον σχεδιασμό Προγράμματος Αγωγής Υγείας
  • Να επιλέγουν τις κατάλληλες μεθόδους και τεχνικές για την πραγματοποίηση του προγράμματος και την εφαρμογή των στόχων
  • Να εφαρμόζουν μεθόδους αξιολόγησης προγράμματος Αγωγής Υγείας
  • Να προσεγγίσουν ολιστικά τις έννοιες Υγεία, Προαγωγή Υγείας και Αγωγής Υγείας σε σχέση με τις αξίες, τον ήθο και γενικά το κοινωνικό, πολιτικό και φυσικό περιβάλλον, κατά το σχεδιασμό και την εφαρμογή Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας
  • Να εφαρμόζουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να συντονίζουν και να διαγράφονται Προγράμματα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών στην Αγωγή Υγείας.

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, σχετικά με τον πληθυσμό στόχο
  • Λήψη απόφασης για το ποιο πρόγραμμα είναι αυτό που θα αναπτύξει προτεραιότητες, λαμβάνοντας υπόψη το λόγο Όλος/Κόστος
  • Αυτόνομη και ομαδική εργασία, καθώς και εργασία στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας εργασίας
  • Σχεδιασμός και διαχείριση προγραμμάτων αγωγής υγείας, σεβόμενοι τη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και εθνικότητας
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Ιστορική εξέλιξη της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας, αρχές και τομείς αυτής
  • Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία
  • Μοντέλα προσέγγισης της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας
  • Ηθικά ζητήματα και διλήμματα στην Προαγωγή και Αγωγή Υγείας
  • Χαρακτηριστικά επαγγέλματα της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας
  • Μοντέλα συμπεριφοράς υγείας σε διαπροσωπικό επίπεδο, σε επίπεδο ομάδων και οργανισμών.
  • Ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Προαγωγή και Αγωγή Υγείας
  • Καθορισμός αναγκών και προτεραιοτήτων για το σχεδιασμό προγράμματος Αγωγής Υγείας, διατύπωση σκοπού και στόχων
  • Μεθοδολογία Αγωγής Υγείας
  • Αρχές επικοινωνίας στην Αγωγή Υγείας
  • Τεχνικές αλλαγές στάσης και συμπεριφοράς
  • Μέθοδοι αξιολόγησης προγράμματος Αγωγής Υγείας
  • Ο ρόλος του Επόπτη Δημόσιας Υγείας στην Αγωγή Υγείας

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Αξιολόγηση στην Ελληνική Γλώσσα.

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις κρίσης.

Οι φοιτητές, όταν τους δίνονται τα θέματα, ενημερώνονται για τον τρόπο αξιολόγησης κάθε ομάδας θεμάτων, ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας τους. Στην αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη η πληρότητα της απάντησης, η σαφήνεια, ο βαθμός κριτικής σκέψης του σπουδαστή και η γλωσσική εργασία.

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική
  • Δαρβίρη Χ. Προαγωγή Υγείας. Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδης, Αθήνα, 2007
  • Τούντας Ι. Κοινωνία και Υγεία. Οδυσσέας, Αθήνα, 2001
  • Τούντας I. Προαγωγή Υγείας. Ασκληπιακό Πάρκο Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών. Διαθέσιμο στο: http://asclepieion.mpl.uoa.gr/pubASPIS/Αγωγή_και_Προαγωγή.htm
  • Mandle C., Edelman C. Προαγωγή της υγείας, Εκδόσεις ΠΑΡΙΣΙΑΝΟΥ, 6η έκδ, 2009
Ξενόγλωσση
  • Ewles L., Simnett L. Promoting Health: A Practice Guide, 5η έκδοση, Bailliere Tindall, Εδιμβούργο, 2003
  • Kickbusch I. Η συμβολή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σε μια Νέα Δημόσια Υγεία και Προαγωγή της Υγείας. American Journal of Public Health, 2003, 98 (3): 383-388
  • Thorogood M., Coombes Y. Evaluating Health Promotion: Practice and Methods. Oxford Medical Publications, 2004
  • Weare K., Grey G. Η προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο, (επιμ. Σώκου Κ.), Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2000
  • Round R., Marshall B., Horton K. Σχεδιασμός για αποτελεσματική αξιολόγηση προαγωγής της υγείας. Υπουργείο Ανθρωπίνων Υπηρεσιών της Βικτωριανής Κυβέρνησης, Μελβούρνη. Διαθέσιμο στο: http:www.health.vic.gov.au/health-promotion, 2005
  • Ο ΟΠΟΙΟΣ. Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για την Υγεία 2002: Μέρος δεύτερο οι κύριοι καθοριστικοί παράγοντες της υγείας. 2002. Διαθέσιμο στο διαδίκτυο στη διεύθυνση: http://www.euro.who.int/europeanhealthreport.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
  • American Journal of Health Promotion
  • Αγωγή Υγείας και Συμπεριφοράς
  • Πράξη προαγωγής υγείας 

 

ΕΥΔΟΞΟΣ