Προαγωγή Ψυχικής Υγείας Παιδιών & Εφήβων

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ- 705Ε

Semester:

Ζ΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

4



Καθηγητές Μαθήματος

Σακελλάρη Ευανθία

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από τις σύγχρονες τάσεις στην προαγωγή ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων. Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις βασικές αρχές σε θέματα πρόληψης και προαγωγής ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, αξιολόγησης, κατανόησης και αναγνώρισης της παιδικής, και εφηβικής συμπεριφοράς και προσωπικότητας. Το μάθημα μελετά όψεις των κύριων φαινομένων που εκδηλώνονται κατά την παιδική και εφηβική ηλικία από τη σκοπιά διαφόρων προσεγγίσεων. Επίσης, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα εξοικειωθούν με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι και θα κατανοήσουν τις διάφορες μεθόδους και προσεγγίσεις πρόληψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων ψυχικής υγείας της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίσει και να εξοικειωθεί με τις δυνατότητες και το ρόλο του/της ως επιστήμονας υγείας στη διεπιστημονική ομάδα
  • γνωρίζει τους παράγοντες που εμπλέκονται στην ανάπτυξη προβλημάτων ψυχικής υγείας σε παιδιά και έφηβους
  • αναγνωρίζει τις περίπλοκες σχέσεις μεταξύ βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραμέτρων που εμπλέκονται στην ανάπτυξη και εδραίωση προβλημάτων ψυχικής υγείας σε παιδιά και έφηβους
  • διακρίνει και να αξιολογεί τους ψυχοκοινωνικούς παράγοντες που σχετίζονται με τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά και οι έφηβοι
  • αναγνωρίζει τα πρώιμα συμπτώματα στη διαδικασία εκδήλωσης της ψυχοπαθολογίας παιδικής και εφηβικής ηλικίας και να παραπέμπει/διασυνδέει με τις κατάλληλες υπηρεσίες (ψυχικής) υγείας
  • κατανοήσει την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων και τη μείωση των παραγόντων κινδύνου
  • σχεδιάζει, εφαρμόζει και αξιολογεί ολοκληρωμένα προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Το πεδίο της πρόληψης και προαγωγής ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων
  • Φυσιολογική ανάπτυξη
  • Παράγοντες κινδύνου και προστατευτικοί παράγοντες για την ανάπτυξη προβλημάτων ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων
  • Συχνότερα προβλήματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, διαταραχές συναισθήματος και συμπεριφοράς
  • Αξιολόγηση και πρώιμη διάγνωση
  • Νοητική υστέρηση και ανάγκες ψυχικής υγείας
  • Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις των χρόνιων σωματικών νοσημάτων σε παιδιά και εφήβους
  • Προσεγγίσεις πρόληψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων
  • Προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στην κοινότητα
  • Υπηρεσίες και προστασία παιδιού και εφήβου
  • Θέματα ηθικής και δεοντολογίας στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Επίλυση προβλήματος

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Κολαΐτης, Γ. (2020) Σύγχρονη ψυχιατρική παιδιού και εφήβου. Αθήνα, ΒΗΤΑ Ιατρικές Εκδόσεις.
  • Cabral, M.D. & Patel, D.R. (2020) Risk Factors and Prevention Strategies for Anxiety Disorders in Childhood and Adolescence. In: Y.-K. Kim ed. Anxiety Disorders: Rethinking and Understanding Recent Discoveries. Advances in Experimental Medicine and Biology. Singapore, Springer, pp.543–559.
  • Campbell, K. & Peebles, R. (2014) Eating Disorders in Children and Adolescents: State of the Art Review. Pediatrics, 134 (3), pp.582–592.
  • Essau, C., LeBlanc, S. & Ollendick, T. (2017) Emotion Regulation and Psychopathology in Children and Adolescents. Oxford, UK, Oxford University Press.
  • Hoagwood, K.E., Gardner, W. & Kelleher, K.J. (2021) Promoting Children’s Mental, Emotional, and Behavioral (MEB) Health in All Public Systems, Post-COVID-19. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 48 (3), pp.379–387.
  • Hodes, M. (2019) New developments in the mental health of refugee children and adolescents. Evidence-Based Mental Health, 22 (2), pp.72–76.
  • Kokkonen, P., Athanasopoulou, C., Leino-Kilpi, H. & Sakellari, E. (2021) Secondary School Pupils’ Mental Wellbeing Is Associated with Belonging to a Perceived Minority and Experiencing Discrimination. Children, 8 (2), p.71. doi: 10.3390/children8020071.
  • Kolaitis, G. & Giannakopoulos, G. (2015) Greek financial crisis and child mental health. The Lancet, 386 (9991), p.335.
  • Kolaitis, G., Giannakopoulos, G., Tomaras, V., Christogiorgos, S., Pomini, V., Layiou-Lignos, E., Tzavara, C., Rhode, M., Miles, G., Joffe, I., Trowell, J. & Tsiantis, J. (2014) Self-Esteem and Social Adjustment in Depressed Youths: A Randomized Trial Comparing Psychodynamic Psychotherapy and Family Therapy. Psychotherapy and Psychosomatics, 83 (4), pp.249–251.
  • LeMoult, J., Humphreys, K.L., Tracy, A., Hoffmeister, J.-A., Ip, E. & Gotlib, I.H. (2020) Meta-analysis: Exposure to Early Life Stress and Risk for Depression in Childhood and Adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59 (7), pp.842–855.
  • Magklara, K., Bellos, S., Niakas, D., Stylianidis, S., Kolaitis, G., Mavreas, V. & Skapinakis, P. (2015) Depression in late adolescence: a cross-sectional study in senior high schools in Greece. BMC Psychiatry, 15 (1), p.199.
  • Matson, J. (2018) Handbook of Childhood Psychopathology and Developmental Disabilities Assessment. New York, Springer.
  • Mendelson, T. & Tandon, S.D. (2016) Prevention of Depression in Childhood and Adolescence. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 25 (2), pp.201–218.
  • Olfson, M., Druss, B.G. & Marcus, S.C. (2015) Trends in Mental Health Care among Children and Adolescents. New England Journal of Medicine, 372 (21), pp.2029–2038.
  • O’Reilly, M., Dogra, N., Hughes, J., Reilly, P., George, R. & Whiteman, N. (2019) Potential of social media in promoting mental health in adolescents. Health Promotion International, 34 (5), pp.981–991.
  • Otto, C., Reiss, F., Voss, C., Wüstner, A., Meyrose, A.-K., Hölling, H. & Ravens-Sieberer, U. (2021) Mental health and well-being from childhood to adulthood: design, methods and results of the 11-year follow-up of the BELLA study. European Child & Adolescent Psychiatry, 30 (10), pp.1559–1577.
  • Patel, V., Flisher, A.J., Hetrick, S. & McGorry, P. (2007) Mental health of young people: a global public-health challenge. The Lancet, 369 (9569), pp.1302–1313.

 

ΕΥΔΟΞΟΣ

  • ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ Παιδιού και Εφήβου, ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ Α.ΚΟΛΑΙΤΗΣ Λεπτομέρειες