ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες και τις θεμελιώδεις αρχές της επιστήμης της ανατομικής του ανθρωπίνου σώματος και είναι θεμελιώδους σημασίας για την κατανόηση της φυσιολογίας και της παθολογίας του ανθρώπου.
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες της δομής του κυττάρου και των ιστών, της μορφολογίας, της τοπογραφίας και της λειτουργίας των οργάνων και των επιμέρους συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Επίσης, παρέχει γνώσεις και δεξιότητες στο φοιτητή για να αναγνωρίσει, να διακρίνει και να περιγράφει τη θέση και τη μορφή βασικών ανατομικών δομών, οργάνων και συστημάτων του ανθρώπου και να προβαίνει στην ανίχνευση και εκτίμηση των ανατομικών αυτών περιοχών.
Επιπλέον, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τους ερευνητές, αναγνώριση και περιγραφή των οργάνων και των επιμέρους συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού και αναπτύσσουν δεξιότητες κλινικής ανατομίας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- να γνωρίζει τα βασικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά της ανατομίας του ανθρωπίνου σώματος και τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού
- να περιγράφει, να αναγνωρίσει και να τονίσει τις αντίστοιχες ανατομικές περιοχές με τα υποκείμενα όργανα και τα δομικά τους συστατικά
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό μέρος μαθήματος
- Βασικές γνώσεις εμβρυολογίας (διαμόρφωση, διάπλαση οργάνων και κυριότερων συστημάτων)
- Βασικές γνώσεις ιστολογίας (λεπτή υφή οργάνων και συστημάτων)
- Οστεολογία
- Συνδεσμολογία
- Μυϊκό σύστημα
- Νευρικό σύστημα
- Σπλαγχνολογία (αναπνευστικό, κυκλοφορικό, πεπτικό, ουροποιητικό, γενετικό και αισθητήρια όργανα)
- Ενδοκρινείς αδένες
Εργαστηριακό μέρος μαθήματος
Με τη χρήση προπλάσματος και διαφανειών με εικόνες των οργάνων και των ανωτέρων συστημάτων οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην ανατομική του ανθρώπινου οργανισμού. Απαραίτητη παράλληλα η χρήση ανατομικού άτλαντα για τη μελέτη και την κατανόηση του μαθήματος της ανατομικής από τους φοιτητές.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή/Προφορική τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξη
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Moore, K.L. 2012. Κλινική Ανατομία. 2η έκδοση, BrokenHillPubl. Ltd
- Καμμάς, Α. 2006. Μαθήματα Ανατομικής. Εκδόσεις Βήτα, Αθήνα.
- Jacob, S. 2009. Ανατομική του ανθρώπου. Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου
- Hansen, J.T. & Lambert D.R. 2011. Netter’s Ανατομία Ι: Βασική Κλινική Ανατομία. Broken Hill Publ. Ltd
- Snell, R. 2009. Κλινική Ανατομική. Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας, Αθήνα
- Faiz, R. & Moffat D. 2006. Anatomy at a Glance. 1st edition, Παρισιάνος Α.Ε. Αθήνα
- Putz, R. & Pabst. Sobotta, R. 2006. Atlas of Humana Anatomy, 2 Volume Set. 14th edition, Urban & Fisher
- Rohen, J.W. et al. 2006. Έγχρωμος Άτλας ανατομικής του ανθρώπου. Ιατρικές Εκδόσεις Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα