Πληροφορική Υγείας

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΝ-105

Εξάμηνο:

Α΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3Θ/3Ε

Μονάδες ECTS:

6,5


Καθηγητές Μαθήματος

Κουμπούρος Ιωάννης

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα παρέχει στους φοιτητές τις απαιτούμενες εκείνες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να χρησιμοποιήσουν τις τεχνολογίες της πληροφορικής, δηλαδή τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο ως εργαλεία στο επιστημονικό και επαγγελματικό τους έργο. Επίσης, ο στόχος του μαθήματος είναι να εκπαιδεύσει τους φοιτητές στις βασικές εφαρμογές της πληροφορικής στο πλαίσιο των επιστημών υγείας με έμφαση στη δημόσια υγεία και την κοινοτική υγεία, όπως για παράδειγμα τη διαχείριση του ηλεκτρονικού φακέλου και του πληροφοριακού συστήματος μίας δομής. Τέλος, να τους ενημερώσει για τις εφαρμογές της πληροφορικής στο πλαίσιο των υπηρεσιών υγείας.

Επίσης, το μάθημα σκοπεύει να αναφέρει την εξοικείωση των φοιτητών με τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών ως εργαλείο αναζήτησης γνώσης μέσω του διαδικτύου και άλλων διαθεσίμων υπηρεσιών, η οποία μπορεί να εφαρμοστεί τόσο για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των σπουδών τους, όσο και στην επαγγελματική τους ζωή. , ικανότητα που θα τους επιτρέψει να παρακολουθήσουν, αλλά και να συμμετέχουν στις προσφορές τους στο χώρο της υγείας, κάνοντάς τους ανταγωνιστικούς στο χώρο εργασίας.

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου ο/η φοιτητής/τρια θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει προηγούμενες ικανότητες στη χρήση των διαφόρων προγραμμάτων Η/Υ για παράδειγμα επεξεργασίας κειμένου, παρουσιάσεις, υπολογιστικά φύλλα) που χρησιμοποιείς κατά τη διάρκεια των σπουδών, καθώς και στην μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία του/της.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • έχει κατανοήσει τα βασικά στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ως εργαλείο αναζήτησης γνώσης μέσω του διαδικτύου και άλλων διαθεσίμων υπηρεσιών
  • έχει γνώση των εργαλείων και των τεχνικών στις βασικές εφαρμογές της πληροφορικής στο πλαίσιο των επιστημών υγείας, για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας
  • έχει προηγμένες δυνατότητες στη χρήση προγραμμάτων του Η/Υ (διαχείριση αρχείων, επεξεργασία κειμένου, παρουσιάσεις, υπολογιστικά φύλλα)
  • λειτουργήσει αυτόνομα ή/και σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας, στο πλαίσιο της εφαρμογής προγραμμάτων και πληροφοριακών συστημάτων
  • λειτουργήσει αυτό ή/και σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας, στο πλαίσιο της εφαρμογής της τηλεϊατρικής και τηλε-εκπαίδευσης στον τομέα υγείας
  • χρησιμοποιήσει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το διαδίκτυο, ως εργαλεία στο επιστημονικό και επαγγελματικό του/της έργο

 

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό μέρος μαθήματος
  • Βασικοί Ορισμοί: Δεδομένα & Πληροφορίες στο χώρο της υγείας
  • Βασικές αρχές αρχιτεκτονικής υπολογιστικών συστημάτων (ΚΜΕ, Κεντρική Μνήμη, Συσκευές Εισόδου/Εξόδου)
  • Βασικές Αρχές Λογισμικού (Κατηγορίες Λογισμικού & Λειτουργικά Συστήματα)
  • Δίκτυα Υπολογιστών (Κατηγορίες δικτύων, εφαρμογές δικτύων, θέματα ασφάλειας & προστασίας από ιούς)
  • Πληροφοριακά Συστήματα-Πληροφοριακά Συστήματα Υγείας
  • Βάσεις Δεδομένων & Εφαρμογές τους στο χώρο της υγείας-Νοσοκομειακά Πληροφοριακά Συστήματα (Παραδείγματα & Εφαρμογές)
  • Ταξινομήσεις & Πρότυπα στο χώρο της Πληροφορικής Υγείας (PACS, SNOMED, ​​· ICD)
  • Απεικονιστικά Συστήματα. Θέματα διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης
Εργαστηριακό μέρος μαθήματος
  • Μηχανογράφηση μιας Βάσης Δεδομένων, σχεδίαση και δημιουργία πινάκων, ταξινόμηση και φιλτράρισμα δεδομένων, φόρμες εισαγωγής δεδομένων, δημιουργία ερωτημάτων αναζήτησης, εκθέσεις αποτελεσμάτων
  • Σχεδίαση και υλοποίηση μιας βάσης δεδομένων που δημιουργεί τον Ηλεκτρονικό Φάκελο. Η εγκατάσταση του φακέλου δημιουργήθηκε με το εργαλείο Microsoft Office Access
  • Εκμάθηση προηγμένης χρήσης εφαρμογών επεξεργασίας κειμένου, επεξεργασίας λογιστικών φύλλων και δημιουργίας παρουσιάσεων (Microsoft Office Word, Excel και Powerpoint) ως εργαλεία στο επιστημονικό έργο.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

  • Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ασκήσεις πράξης (40%)

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Τόκης, Ι., Τόκη, Ε. 2006. Πληροφορική υγείας. Εκδόσεις Τζιόλα & Υιοί Α.Ε., Θεσσαλονίκη
  • Καρανικόλας, Ν. 2010. Πληροφορική και επαγγέλματα υγείας. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα
  • Ξαρχάκος, Κ., Καρολίδης, Α., Δημήτριος, Ι. 2011. Μαθαίνετε εύκολα Microsoft Office Κωνσταντίνος Ξαρχάκος, Αθήνα
  • Alexander.M. 2011. Οδηγός της Access για Ανάλυση Δεδομένων. Από το Excel στην Access. Εκδόσεις Γκιούρδα Χ. & ΣΙΑ ΕΕ, Αθήνα
  • Τσουροπλής, Α. & Κλημόπουλος, Σ. 2005. Εισαγωγή στην Πληροφορική. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα
  • Δημητριάδης, Α., Κοίλιας, Χ., Κώστας Α. 2005. Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στη σύγχρονη Επιχείρηση. Αθήνα
  • Δημητριάδης, Α. 2005. Διοίκηση-Διαχείριση Πληροφοριακών Συστημάτων. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.
  • Koilias, Ch., Kalafatoudis, S. 2004. Introduction to Informatics and Computer’s Use. New Technologies Publications, Athens
  • Αpostolakis, Ι. 2002. Information Systems in Health. Papazisis Publications, Athens