ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η οργάνωση του περιεχομένου του μαθήματος στοχεύει στο να αποκτήσουν οι φοιτητές τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους καταστήσουν ικανούς να κρατήσουν ένα ασφαλές περιβάλλον τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εργαζόμενους σε αυτό.
Αυτό επιτυγχάνεται με την ανάλυση των επιμέρους παραμέτρων που συμβάλλουν στη δημιουργία αυτού του περιβάλλοντος και των πρακτικών ελέγχου αυτών, καθώς και με τον τρόπο καταγραφής των αποτελεσμάτων των τελικών εκτιμήσεων και τη διατύπωση προτάσεων για τους τρόπους παρέμβασης.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα γνωρίζουν και θα κατανοούν:
- ποιοι από τους παράγοντες (βιολογικοί, φυσικοί, τοξικοί, εργονομικοί, οικοδομικοί) του σχολικού περιβάλλοντος συμμετέχουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς και ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας για τους μαθητές, εκπαιδευτικούς και υπολοίπους εργαζομένους σε αυτό
- ποιοι είναι οι δεικτές εκτίμησης της σχολικής ετοιμότητας των μαθητών
- τους τρόπους μέτρησης και καταγραφής των περιβαλλοντικών και ατομικών παραμέτρων που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Θα καταστούν ικανοί:
- να κάνουν τις αντίστοιχες μετρήσεις που αναφέρονται στο περιβάλλον, αλλά και στο μαθητικό πληθυσμό σε ατομικό και πληθυσμιακό επίπεδο
- να αναλύουν και να αξιολογούν τα ευρήματά τους και να προβαίνουν στη διατύπωση συμπερασμάτων
- να θέτουν προτεραιότητες και να διατυπώνουν προτάσεις παρέμβασης και αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και την εφαρμογή νομοθετικών διαταγμάτων και οργάνων μέτρηση παραγόντων
- απόφαση Λήψη, μετά την αξιολόγηση των παρατηρήσεων και καταγραφών
- Αυτόνομη εργασία αλλά και σε διεπιστημονικό επίπεδο εργασία, σε συνεργασία με άτομα και άτομα που εμπλέκονται στα θέματα υγείας και ασφάλειας στο σχολείο
- Σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, προτείνοντας π.χ. παρεμβάσεις που σέβονται την πολιτισμική διαφορετικότητα των μαθητών, που εξασφαλίζουν την εύκολη μετακίνηση και εξυπηρέτηση των ατόμων με ιδιαίτερες ικανότητες
- Σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αξιολόγηση των συνθηκών που επικρατούν αλλά και αυτοκριτική για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος
- Ιστορία Σχολικής Υγιεινής
- Διάρθρωση Σχολικής Υγιεινής και Ασφάλειας
- Σχολική Υγιεινή και Επόπτης Δημόσιας Υγείας
- Διαχείριση ασφαλούς & υγιούς σχολικού περιβάλλοντος. Φυσικοί-εργονομικοί-τοξικοί κίνδυνοι στο σχολικό περιβάλλον
- Ατομικό Βιβλιάριο Υγείας
- Άσκηση στην παιδική και εφηβική ηλικία-Πιστοποιητικό Υγείας κατά την άθληση
- Ανάπτυξη παιδιών και εφήβων
- Διατροφή παιδιών και εφήβων. Παιδική παχυσαρκία
- Αγωγή Υγείας στο Σχολείο-Προγράμματα Στοματικής Υγιεινής
- Ατομική Υγιεινή παιδιών σχολικής ηλικίας
- Προβλήματα λόγου και μάθησης-Κακοποιημένο και παραμελημένο παιδί
- Πρόληψη και Αντιμετώπιση της κακοποίησης
- Εθνικό Πρόγραμμα εμβολιασμών
- Πρόληψη και έλεγχος λοιμωδών νοσημάτων στο σχολείο και τον παιδικό σταθμό
- Μέτρα αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών στα σχολεία.
Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
- Όροι και προϋποθέσεις δόμησης και λειτουργίας σχολικών κτηρίων.
- Έλεγχος φυσικών και περιβαλλοντικών παραγόντων των χωρών του σχολείου καθώς και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση. Το μικροκλίμα στο σχολείο.
- Οργάνωση μαθητικού αρχείου. Εμβολιαστική κάλυψη μαθητών.
- Εκτίμηση σωματικής ανάπτυξης και αισθητηριακών λειτουργιών των μαθητών.
- Υγιεινή Σχολικών Κυλικείων. Η Διατροφή στην παιδική και εφηβική ηλικία.
- Μεσογειακή Διατροφή και σχολείο.
- Επιτρεπόμενα προς διάθεση τρόφιμα στα σχολικά κυλικεία.
- Προγράμματα Αγωγής Υγείας στα σχολεία.
- Τα ΑΜΕΑ στο σχολικό περιβάλλον.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Αξιολόγηση στην Ελληνική Γλώσσα.
Θεωρητικό μέρος μαθήματος
- Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις κρίσης. Οι φοιτητές, όταν τους δίνονται τα θέματα, ενημερώνονται για τον τρόπο αξιολόγησης κάθε ομάδας θεμάτων, ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας τους. Στην αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη η πληρότητα της απάντησης, η σαφήνεια, ο βαθμός κριτικής σκέψης του σπουδαστή και η γλωσσική εργασία
- Συγγραφή και παρουσίαση εργασιών (20%). Η συμμετοχή στην τελική αξιολόγηση, γίνεται γνωστή στο φοιτητή από την αρχή του εξαμήνου
Εργαστηριακό μέρος μαθήματος
- Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,
- Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
- Ενδιάμεσες αξιολογήσεις (40%)
- Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας
- Επίλυση προβλημάτων: Ανάλυση ρόλων και πεδίο δράσης σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
Η συμμετοχή στην τελική αξιολόγηση, της τελικής γραπτής εξέτασης και των ενδιαμέσων αξιολογήσεων, γίνονται γνωστά στο φοιτητή από την αρχή του εξαμήνου.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
- Αποστολόπουλος, Α.Ξ. 2003. Προληπτική Οδοντιατρική. 2η έκδοση. Αθήνα, Εκδόσεις Συμμετρία
- Βλαχοπαπαδοπούλου, Ε. 2004. Ειδικά προβλήματα ανάπτυξης στην παιδική ηλικία. Στο Φροντίδα ασθενών με ειδικά προβλήματα υγείας, Επιμέλεια: Νταφογιάννη Χ., Νεστορίδου Α. Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ
- Γκούβρα, Μ., Κυρίδης, Α.Γ., Μαυρικάκη, Ε.Θ. 2001. Αγωγή υγείας και σχολείο. Εκδότης: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ-Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε
- Νεστορίδου, Α. 2009. Σχολική Υγιεινή. Εκδόσεις ΒΗΤΑ
- Ντότης, Ι., Σεΐζη, Μ., Κοντοβός, Λ., Κοτέλη, Χ., Τσιουρής, Ι. 2005. Παιδική Παχυσαρκία: Αξιολόγηση των τιμών του Δείκτη Μάζας Σώματος και της διατροφής παιδιών της Νάουσας. Νέα Παιδιατρικά Χρονικά, 5, 2: 93-100
- Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων. 2006. Οδηγός Μελετών για Διδακτήρια όλων των βαθμίδων Εκπαίδευσης. Αθήνα
- Παπαγεωργίου, Β. & Νταφούλης, Β. 2004. Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα, διάγνωση και αντιμετώπιση στην κλινική πράξη. Νέα Παιδιατρικά Χρονικά. 4(2): 143-151
- Παπαδάτου, Δ., Μεταλληνού, Ο. 2004. Αντιλήψεις και εμπειρίες των Ελλήνων εκπαιδευτικών απέναντι στο παιδί που αντιμετωπίζει αρρώστια ή θάνατο. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, Αθήνα
- Παπαδόπουλος, Ι.Σ. 2003. Περισσότερη ασφάλεια στα σχολεία (ένα εργαλείο πρόληψης). Όμιλος Α.Ε. Τσιμέντων ΤΙΤΑΝ, 2η έκδοση
- Πετρίδου, Ε., Καρπάθιος, Θ., Τριχόπουλος, Δ. 1999. Προσυμπτωματικός έλεγχος παιδιών και εφήβων. Δυνατότητες, περιορισμοί και προβληματισμοί. Αθήνα, Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ
- Πρεκατέ, Β. 2008. Η Κακοποίηση του Παιδιού στο Σχολείο και στην Οικογένεια. ΒΗΤΑ Ιατρικές Εκδόσεις, Αθήνα
- Τζίμα-Τσίτσικα, Ε. 2001. Ανάπτυξη και διαταραχές λόγου στην παιδική ηλικία. Παιδιατρική, 64(4) 370-375
- Τροχάνης, Δ., et al. 2002. Παροδικές σωματικές και ψυχοσυναισθηματικές επιδράσεις σε σχέση με τον κίνδυνο για παιδικό ατύχημα. Ιατρική Αθήνας
- Τσουμάκας, Κ. 2005. Παιδικά Ατυχήματα, Εκδόσεις Πασχαλίδη, Αθήνα
- Τσουμάκας, Κ. 2004. Προαθλητικός έλεγχος εφήβων. Ιατρική ενημέρωση, Εφηβική Ιατρική, Νοέμβριος 2004; σελ. 1-3
- Τσουμάκας Κ., Τριανταφυλλίδου Α. 2005. Πιστοποιητικό Υγείας. Νέα Παιδιατρικά Χρονικά 2005, 2: 81-91.
Ξενόγλωσση
- Ball, E.J., et al. 2001. More activity means lower body fat percentage in kids. Am J Clin Nutr 74: 524-8.
- Banegas, J.R., et al. 2003. A simple estimate of mortality attributable to excess weight in the European Union. Eur J Clin Nutr 57: 201-8.
- Schert-Hellert, W., et al. 2000. Ten-year trends in vitamin and mineral intake from fortified food in German children and adolescents. Eur J of Clin Nutr 54: 81-6.
- Shaywitz, S.E. & Shaywitz, B.A. 2003. Dyslexia (specific reading disability). Pediatr Rev. 24(5) 147- 53.
- Spencer, N. et al. 2005. Disabling Conditions and Registration for Child Abuse and Neglect: A Population-Based Study. Pediatrics 116: 3.
Ηλεκτρονικές Διευθύνσεις:
- WHO, Child Health: http://www.who.int/topics/child health/en/
- CDC, Child Development: http://www.cdc.gov/ncbddd/child/
- CDC, Child infectious diseases: http://www.cdc.gov/ncidod/diseases/children/
- CDC, Childhood injuries: http://www.cdc.gov/health/childhood.htm
- National Institute of Child Health and Human Development: http://www.nichd.nih.gov/
- Institute of Child Health, London: http://www.ich.ucl.ac.uk/
- Canadian Institute of Child Health: http://www.cich.ca/
- Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού (Ελλάδα): http://www.ich.gr/
- European Society for Social Paediatrics: http://www.essop.org/
- British Association for Community Child Health: http://www.bacch.org.uk/
- American Academy of Pediatrics: http://www.aap.org
- Maternal and Child Health Library (ΗΠΑ): http://www.mchlibrary.info/
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology
- Journal of School Health (ASHA)
- Indoor Air (International Journal of Indoor Environment and Health)