Υγιεινή Καταστροφών

Κωδικός Μαθήματος:

ΔΥ-701

Εξάμηνο:

Ζ΄ Εξάμηνο ΔΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

5


Καθηγητές Μαθήματος

Λυκούδης Ζήσιμος

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/τριών στις έννοιες της κρίσης και της οργανωμένης αντιμετώπισής της, ούτως ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόζουν οργανωμένες παρεμβάσεις σε συνθήκες κρίσης, μαζικές καταστροφές και επείγουσες καταστάσεις.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα έχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να καθίσταται ικανός αυτοδύναμα ή συμπράττοντας μαζί με άλλους επιστήμονες στην αντιμετώπιση των Φυσικών και Τεχνολογικών Καταστροφών, έχοντας τις καλύτερες δυνατές επιστημονικές γνώσεις, από την εξέλιξη των επιστημών Υγείας και την σύγχρονη τεχνογνωσία και τεχνολογία στην πρόληψη και προφύλαξη του πληθυσμού από απώλειες υγείας ώστε να αντιμετωπίσει, με τις μικρότερες υλικές καταστροφές και χωρίς απώλειες Υγείας του πληθυσμού, τα προβλήματα που δημιούργησε η καταστροφή.

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Επιδίωξη του μαθήματος είναι να δίνει την εικόνα των ικανοτήτων και των γνώσεων που αποκτά ο/η Φοιτητής/τρια. Ο φοιτητής αναζητά, αναλύει και συνθέτει δεδομένα και πληροφορίες, με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, τεχνογνωσίας και εμπειριών χρησιμοποιώντας ανάλογα εργαλεία και καθιστώντας τον ικανό για:
  • προσαρμογή σε νέες καταστάσεις που δημιουργούν οι Καταστροφές
  • να λαμβάνει άμεσες και τεκμηριωμένες αποφάσεις για την αντιμετώπιση της μιας καταστροφής συνεργαζόμενος με άλλους επιστήμονες
  • αυτόνομη εργασία στην καταστροφή πριν από το συμβάν, κατά την διάρκεια και στην αποκατάσταση
  • ομαδική εργασία συνεργαζόμενος με άλλους επιστήμονες στην αντιμετώπιση της καταστροφής
  • εργασία σε διεθνές περιβάλλον για φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές που δημιουργούνται βιολογικοί και χημικοί κίνδυνοι από την δράση τρομοκρατικών ανθρώπινων ενεργειών
  • εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον για την μεταβολή του φυσικού περιβάλλοντος και τεχνολογικού περιβάλλοντος
  • παράγωγή νέων ερευνητικών σχεδίων και ιδεών στην αντιμετώπιση των απωλειών υγείας και υλικών από τις καταστροφές
  • σχεδιασμό και διαχείριση προγραμμάτων και έργων πρόληψης και προφύλαξης από τις καταστροφές
  • σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα του φαινομένου
  • σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και έλεγχος στο τεχνολογικό για την αποφυγή καταστροφών
  • επίδειξη κοινωνικής αλληλεγγύης, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και διαφορετικότητας κατά την διάρκεια των καταστροφών
  • άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής στον τρόπο σχεδιασμού, αντιμετώπισης και αποκατάστασης από μια καταστροφή
  • προαγωγή της ανεξάρτητης-ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης για το φαινόμενο της καταστροφής που σχετίζεται με την ανθρώπινη δραστηριότητα, την ολιγωρία, τον κακό σχεδιασμό και την επιπόλαιη αντιμετώπιση δημιουργώντας φαινόμενο ΒΑΒΕΛ.

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η διαχείριση των καταστροφών είναι ένα οργανωμένο χάος ως εκ τούτου ο ρόλος των υπηρεσιών Επείγουσας βοήθειας στις καταστροφές στοχεύει στο να προσφέρει αποτελεσματική φροντίδα αποτρέποντας περαιτέρω απώλειες Υγείας. Αυτό για να επιτευχθεί απαιτεί εξειδικευμένα στελέχη και καλό σχεδιασμό κατά την φάση της ηρεμίας.

  • Εισαγωγικές έννοιες-Ιστορική αναδρομή. Ορισμός της καταστροφής.
  • Αξιολόγηση της καταστροφής. Κίνδυνοι υγείας και επιδημιολογία των καταστροφών.
  • Φιλοσοφία διαχείρισης καταστροφών και το σύστημα διοίκηση συμβάντος.
  • Βασικά στοιχεία ενός προγράμματος αντιμετώπισης μεγάλων καταστροφών.
  • Το μοντέλο του Π.Ο.Υ. Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα. Ενημέρωση και ενεργοποίηση του κοινού.
  • Συντονισμός δράσης του κρατικού μηχανισμού. Είδη καταστροφών και πολέμων. Μέσα προστασίας του πληθυσμού.
  • Υπηρεσίες επείγουσας Ιατρικής στις καταστροφές .Σχεδιασμός και διαχείριση κρίσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης .Εθνικό σχέδιο ετοιμότητας.
  • Τεχνολογία επικοινωνίας και πληροφοριών για την αντιμετώπιση καταστροφών. Διαχείριση καταστροφών σε περιβάλλοντα με περιορισμένους πόρους.

ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ: Κυκλώνες, Σεισμοί ,Τυφώνες, Πλημμύρες, Πυρκαγιές, Αεροπορικές καταστροφές, Συμβατικοί τρομοκρατικοί βομβαρδισμοί, Πυρηνικές εκρήξεις, Ηθελημένες Χημικές καταστροφές, Παράγοντες Βιολογικού Πολέμου, Μαζικοί Πυροβολισμοί, Ατυχήματα Μαζικών Απωλειών, τρομοκρατικοί βιολογικοί και χημικοί κίνδυνοι.

  • Εκπαίδευση και άσκηση στην Υγιεινή των καταστροφών και στον τρόπο αντίδρασης.
  • Οργάνωση και λειτουργία σταθμών υποδοχής πληθυσμού σε ομαδικά ατυχήματα και μαζικές φυσικές, τεχνολογικές και τρομοκρατικές καταστροφές.
  • Ψυχολογικές αντιδράσεις πληθυσμού στις φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές. Οργάνωση δράσεις στις καταστροφές.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων επισημαίνονται τα βασικά και τα εξειδικευμένα αντικείμενα του μαθήματος που οφείλουν να γνωρίζουν και τους διατίθενται αντίστοιχες ερωτήσεις και ασκήσεις, που αξιολογούνται. Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με παραγωγικό τρόπο στην διάρκεια του εξαμήνου και συνοπτικά στο τέλος. Αναλυτικά στην αρχή του εξαμήνου ανατίθεται μια εργασία μικρού εύρους με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την οποία ο φοιτητής παρουσιάζει ενώπιο των συμφοιτητών του. Επίσης εκπονούν ασκήσεις ομαδικές. Μετά τις διαλέξεις εργαλείο του μαθήματος είναι η προσομοίωση και οι ασκήσεις επί χάρτου, θέσης ελέγχου και ασκήσεις πεδίου. Τέλος η τελική γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου όπως προγραμματίζεται από το Τμήμα. Ο βαθμός του γραπτού και οι επιμέρους αξιολογήσεις (παρουσία, ασκήσεις, εργασία) διαμορφώνουν τον τελικό βαθμό του μαθήματος.

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική
  • Hogan, D.E & Burstein, J.L. (Επιμέλεια Χ.Κουτής και συν.) 2010. Ιατρική Καταστροφών Ιατρικές Εκδόσεις Π. Χ. Πασχαλίδης
  • ΚΕΕΛ. Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας. 2003. Οδηγός Αντιμετώπισης Ραδιολογικών-Βιολογικών & Χημικών Συμβάντων στο Νοσοκομείο
  • Οργανισμόςύ Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας
  • Υπουργείο Εσωτερικών. Σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών
  • Gardiner, K.J. Harrington M. (Επιμέλεια Μπαμπάτσικου, Φ. & Κουτής, Χ.) 2009. Υγιεινής της Εργασίας Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Παρισιάνου
  • Κουτής, Χ. 2003. Υγειονομική Νομοθεσία. Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ
  • Κουτής, Χ. 1998. Ηπατίτιδα Β & Πρωτοπαθής Καρκίνος του Ήπατος. Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ
  • Farmer, R. (Επιμέλεια Μπαμπάτσικου, Φ. & Κουτής, Χ.). 2010. Lectures Notes Επιδημιολογία & Ιατρική Δημόσιας Υγείας. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Παρισιάνου
  • Service, M. (Επιμέλεια Κουτής Χ.) Ιατρική Εντομολογία για Φοιτητές Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Παρισιάνου 2014
  • Edelman et al (Επιμέλεια Μπαμπάτσικου, Φ. Πολυχρονόπουλος, Ε. Κουτής, Χ.). 2009. Προαγωγή της Υγείας σε όλο το Εύρος της Ζωής Εκδόσεις Παρισιάνου
Ξενόγλωσση
  • Berke, P, & Beatley, T. 1992. Planning for earthquakes: risk, politics and policy. Baltimore MD: The Johns Hopkins University Press