Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ο Σκοπός του μαθήματος δεν θα αποκτήσει τις γνώσεις των σπουδαστών και τις εξοικονόμηση στις σύγχρονες κοινωνιολογικές θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα, τη διαστρωμάτωση, τον ρόλο της κοινωνικής πολιτικής, τη δημιουργία ή/και την άμβλυνση των ανισοτήτων, της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- κατανοεί, να αναλύσει και να συγκρίνει τις βασικές έννοιες στο πεδίο της κοινωνικής διαστρωμάτωσης και της ανισότητας.
- να κατανοήσει και να εφαρμόσει τις κλασικές και σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις στη μελέτη των ποικίλων διαστάσεων της κοινωνικής ανισότητας
- κατανοεί την έννοια, τις αιτίες, τους παράγοντες, τις μορφές και τις συνέπειές του κοινωνικού αποκλεισμού
- διακρίνει και δεν κατανοεί την πολυδιάστατη φύση των προβλημάτων του κοινωνικού αποκλεισμού και των κοινωνικών ανισοτήτων, σε σχέση με κοινωνικές μεταβλητές όπως η κοινωνική τάξη, το φύλο, η φυλή, η δύναμη, ο κύρος και η εθνικότητα.
- κατανοεί τους διαρθρωτικούς παράγοντες που διαμορφώνουν, αναπαράγουν και ενισχύουν τις ανισότητες και τους αποκλεισμούς στις σύγχρονες κοινωνίες
- διακρίνει τρόπους καταπολέμησης των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού, μέσω της εφαρμογής δημόσιων πολιτικών
- διακρίνει και να κατανοήσει την πολυδιάστατη φύση των προβλημάτων του κοινωνικού αποκλεισμού και των κοινωνικών ανισοτήτων, σε σχέση με εργασία, εισόδημα, υγεία, παιδεία, βιοτικό επίπεδο, σχέσεις των δύο φύλων, δικαιώματα παιδιού.
- αναγνωρίζει και να κατανοεί τις συνέπειες των κοινωνικών ανισοτήτων
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγη νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Κοινωνική ανισότητα
- Δίκτυα συνεργασίας, δυνατότητα συμπράξεων
- Κοινωνικές αναπτυξιακές συμπράξεις
- Ευρωπαϊκά προγράμματα
- Ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, ειδικές ομάδες πληθυσμού
- Οι διαστάσεις του κοινωνικού αποκλεισμού
- Προγράμματα κοινωνικής ένταξης των ευπαθών κοινωνικών ομάδων
- Εκπαίδευση & δια βίου μάθηση
- Κοινωνική ενσωμάτωση
- Βασικές έννοιες στο πεδίο της κοινωνικής διαστρωμάτωσης και της ανισότητας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Ερωτήσεις ανάπτυξη
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Bauman, Z. (2012), Παράπλευρες Απώλειες. Κοινωνικές Ανισότητες στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, ISBN13: 9789608219847.
- Οικονόμου Χ., Φερώνας Α. (επιμ.) (2006), Οι Εκτός των Τειχών. Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός στις σύγχρονες κοινωνίες, εκδ. Διόνικος, Αθήνα.
- Πετμεζίδου Μ., Παπαθεοδώρου Χ. (επιμ.) (2004), Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός, εκδ. Εξάντας, Αθήνα.
- Καυτατζόγλου Ι. (2006), Κοινωνικός Αποκλεισμός: Εκτός, Εντός και Υπο. Θεωρητικές, ιστορικές και πολιτικές καταβολές μιας διφορούμενης έννοιας, Αθήνα: Σαββάλας.
- Kerbo, H. R. (2012), Social Stratification and Inequality: Class Conflict in Historical, Comparative and Global Perspective, 8th edition, Macgraw Hill.
- Grusky, D. and Szelenyi, S. (eds) (2011), The Inequality Reader: Contemporary and Foundational Readings in Race, Class, and Gende, Westview Press; Second Edition, ISBN-10: 0813344840, ISBN-13: 978-0813344843, [Paperback].
- Hurst, Ch. (2012), Social Inequality: Forms, Causes, and Consequences (8th Edition), ISBN-10: 0205064779, ISBN-13: 978-0205064779 [Paperback].
- Tilly, Ch. (2005), “Historical Perspectives on Inequality”, in M. Romero and E. Margolis (eds) Blackwell Companion to Social Inequalities, UK: Blackwell, p. 15-31.
- Warwick-Booth, L. (2013), Social Inequality: A Students Guide, Sage publications, UK.
- Marger, M. (2011), Social Inequality, Patterns and Processes, Macgraw Hill.
- Munck, R. (2005), “Social Exclusion: New Inequality Paradigm for the Era of Globalization”, Στο: M. Romero and E. Margolis (eds) Blackwell Companion to Social Inequalities, UK: Blackwell, p. 31-50.
- Byrne D. (2005), Social Exclusion , Buckingham: Open University Press.
- Hills J., Le Grand J., Piachaud D. (eds.) (2002), Understanding Social Exclusion, Oxford University Press, Oxford.
- Levitas R. (1998), The Inclusive Society? Social Exclusion and the New Labour, Macmillan, London.Bauman, Z. (2012), Παράπλευρες Απώλειες. Κοινωνικές Ανισότητες στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, ISBN13: 9789608219847.