ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ο Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσει οι γνώσεις των σπουδαστών και να εξοικειωθεί με θέματα γνωσιακής και συμπεριφορικής ψυχολογίας και να είναι ικανοί να εφαρμόσουν τις γνώσεις αυτές στο πλαίσιο της προαγωγής υγείας. Η ύλη του μαθήματος δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές να γνωρίσουν τις γνωσιακές τεχνικές, διορθώνοντας λαθεμένες αντιλήψεις των ατόμων για τα αισθήματα, τις ανάγκες τους και την ικανότητα να ελέγξουν τη ζωή τους, καθώς και να γνωρίσουν τη θεμελιακή γνωσιακή αρχή με διαφορετικές γνώσεις προκαλούν διαφορετικά συναισθήματα. , τις πυρηνικές πεποιθήσεις που αναπαριστούν τη βάση των σκέψεων του ατόμου. Επίσης, στοχεύει στην εξοικείωση με την ανάπτυξη και την εφαρμογή γνώσεων και μεθόδων της επιστήμης της ψυχολογίας οι οποίες συμβάλλουν στην κατανόηση όλων των πτυχών της ανθρώπινης συμπεριφοράς και στην προαγωγή της ανθρώπινης συμπεριφοράς,
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- γνωρίζει κοινωνικο-γνωστικά μοντέλα πρόβλεψης της συμπεριφοράς των ατόμων σε θέματα υγείας, καθώς και τις εφαρμογές τους στην προαγωγή και αγωγή υγείας
- γνωρίζει το Μοντέλο Πεποιθήσεων για την Υγεία
- γνωρίζει τη θεωρία της Προσχεδιασμένης Συμπεριφοράς
- γνωρίζει μοντέλα μελέτης των σταδίων κατά την υιοθέτηση προληπτικών συμπεριφορών
- να γνωρίζει εφαρμογές των γνωστικών μοντέλων προαγωγής και αγωγής της υγείας
- κατανοήσει τους ψυχολογικούς παράγοντες στην αντίληψη και ερμηνεία των σωματικών συμπτωμάτων
- κατανοήσει τη διατύπωση «πειστικών» μηνυμάτων για την παρακίνηση των ατόμων να υιοθετήσουν προληπτικές συμπεριφορές
- κατανοήσει συμπεριφορές προστασίας της υγείας και γνωστικές αναπαραστάσεις των ασθενειών
- κατανοήσει την ασυμφωνία στάσεων και συμπεριφοράς ως προς την υγεία και τα μοντέλα αλλαγής της συμπεριφοράς, τους ψυχοκοινωνικούς παράγοντες που σχετίζονται με την αντίληψη και κατανόηση των ψυχολογικών προβλημάτων
- κατανοήσει την γνωστική επεξεργασία πληροφοριών, κατηγοριοποίηση και γνωστικά σχήματα, αντίληψη ατόμων και ομάδων
- κατανοήσει στάσεις και συμπεριφορά, στερεοτυπικές αντιλήψεις και προκαταλήψεις
- κατανοήσει το επίπεδο των εφαρμογών στην προαγωγή υγείας, στην αλληλεπίδραση και επικοινωνία επαγγελματία υγείας-ατόμου, στα μοντέλα κοινωνικής στήριξης, στην ασυμφωνία στάσεων και συμπεριφοράς ως προς την υγεία και τα μοντέλα αλλαγής της συμπεριφοράς
- αναγνωρίζει τα πρότυπα δυσλειτουργικής σκέψης και συμπεριφοράς
- κατανοήσει μεθοδολογικές τεχνικές της Γνωστικής και συμπεριφοριστικής ψυχολογίας
- κατανοήσει τη μεθοδολογία της συστηματικής παρατήρησης, καταγραφής, και ανάλυσης της συμπεριφοράς
- κατανοήσει τις συμπεριφορικές μεθόδους αξιολόγησης και τροποποίησης προβλημάτων συμπεριφοράς
- αναπτύξει προγράμματα τροποποίησης της συμπεριφοράς για την προαγωγή της υγείας του ατόμου και της κοινότητας
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Γνωσιακή, Συμπεριφοριστική Ψυχολογία
- Θεμελιακό αξίωμα του Γνωσιακού και Συμπεριφορισμού
- Ο βασικός πυρήνας της Γνωσιακής, Συμπεριφοριστικής Ψυχολογίας
- Τα γενικά χαρακτηριστικά της Γνωσιακής, Συμπεριφοριστικής Ψυχολογίας
- Μέθοδοι και οι τεχνικές της Γνωσιακής, Συμπεριφοριστικής Ψυχολογίας
- Κοινωνικο-γνωστικά μοντέλα πρόβλεψης της συμπεριφοράς
- Γνωσιακή αναδόμηση
- Θετικός Ρεαλισμός
- Μάθηση, Ψυχολογία της Μάθησης
- Επιδράσεις του Γνωσιακού και Συμπεριφορισμού στην εκπαίδευση
- Συγκερασμός συμπεριφοριστικής τεχνικής και γνωσιακής
- Μηχανισμοί διαμόρφωσης συμπεριφοράς
- Συμπεριφορισμός και πραγματισμός
- Το Βιοφυσιολογικό Πρότυπο Μάθησης
- Εφαρμογές των γνωστικών και συμπεριφοριστικών μοντέλων στην προαγωγή υγείας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις ανάπτυξης
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Εισαγωγή στη Γνωσιακή θεραπεία, Judith S. Beck, Εκδόσεις Πατάκη, 2000
- Εισαγωγή στη Γνωσιακή –Συμπεριφοριστική Θεραπεία, τεχνικές και εφαρμογές, David Westbrook, Helen Kennerley, Joan Kurk, Επιστημονική Επιμέλεια: Αναστασία Καλαντζή-Αζίζι, Κωνσταντίνος Ευθυμίου, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
- Γνωστική- Συμπεριφοριστική Θεραπεία- Ένας οδηγός για την κλινική πράξη, Επιστημονική Επιμέλεια: Γρηγόρης Σίμος, Εκδόσεις Πατάκη
- Καλαντζή-Αζίζι Α. (1997) Εφαρμογές της Γνωστικής Ψυχολογίας στην Κλινική Πρακτική, Ψυχολογία 4 (2) 118-128
- Καλαντζή-Αζίζι Α. Ι, Α. Γαλανάκη, Ε. (2000) Η ψυχοθεραπεία ως σύστημα και η αναγκαιότητα ενός «ανοίγματος». Παραδείγματα της συστημικής οπτικής στη γνωσιακή-συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία, Ψυχολογία, Ειδικό τεύχος «Κλινική Ψυχολογία», Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Ζαφειροπούλου, Μ. (2004). Παρεμβάσεις Γνωσιακού-Συμπεριφοριστικού τύπου στο σχολείο. Προσαρμογή στο Σχολείο. Πρόληψη και Αντιμετώπιση ∆υσκολιών. Ελληνικά Γράμματα.
- KANFER, FH (1999) Από την κλασσική εξαρτημένη μάθηση και τη συντελεστική μάθηση στην προσανατολισμένη στο σύστημα θεραπείας της συμπεριφοράς (μετ. Κ.Αγγελής & Γ. Ευσταθίου) – 8.Βιβλίο Περιλήψεων – Newsletter, Διημερίδα: Εκπαίδευση στη Γνωσιακή Συμπεριφορά Ψυχοθεραπεία, Αθήνα 11-12.12.1999