Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας – Αρχές-Μέθοδοι-Εφαρμογές

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ-503

Εξάμηνο:

Ε΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3Θ/2Ε

Μονάδες ECTS:

6


Καθηγητές Μαθήματος

Σωτηροπούλου Πηνελόπη

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα παρέχει γνώσεις και δεξιότητες για την εφαρμογή των αρχών και θέσεων της ΠΦΥ. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει ζητήματα σχετικά με τις αρχές της ΠΦΥ, τη μείωση των ανισοτήτων στην υγεία, την ισότιμη πρόσβαση στην υγεία, τη δημιουργία υποστηρικτικού περιβάλλοντος, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την προαγωγή υγείας και την πρόληψη της νόσου σε κοινοτικό επίπεδο ( τόσο στο άτομο όσο και στην οικογένεια). Γίνεται περιγραφή και ανάλυση των δυνητικών τροποποιημένων παραγόντων κινδύνου που σχετίζονται με την αυξημένη νοσηρότητα και της μεθοδολογίας αντιμετώπισής τους, πρόληψη και προαγωγή υγείας στην κοινότητα. Το μάθημα στοχεύει ώστε οι φοιτητές να μην μπορούν να αναπτυχθούν και να εφαρμόσουν υπηρεσίες ΠΦΥ στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας υγείας είτε αυτόνομο είτε σε συνεργασία με τους άλλους επιστήμονες.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:

  • αξιολογεί τις συνθήκες υγείας του πληθυσμού καθώς και τους που συμβάλλουν στα σύγχρονα προβλήματα υγείας (περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί, τρόπου ζωής)
  • αναπτύσσει και δεν εφαρμόζει δράσεις και της υγείας σε ατομικό επίπεδο, στο επίπεδο της οικογένειας, και γενικότερα της κοινότητας, δίνοντας έμφαση σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού κινδύνου, ομάδες υψηλού επιπέδου, στον χώρο και στο σχολικό περιβάλλον.
  • στοχεύει στη μείωση των ανισοτήτων στην υγεία
  • διενεργεί προσυμπτωματικό έλεγχο με σκοπό την έγκαιρη ανίχνευση σε πρώτο στάδιο, στην κοινότητα, στο σχολικό περιβάλλον, στο εργασιακό περιβάλλον καθώς και σε ομάδες πληθυσμού με ιδιαιτερότητες όπως οι μετακινούμενοι πληθυσμοί
  • πραγματοποιεί δράσεις συστηματικής παρακολούθησης της υγείας του πληθυσμού
  • συμμετέχει στη διαχείριση χρόνων νοσημάτων στις δομές ΠΦΥ και στο σπίτι
  • προγράμματα εμβολιασμού εφαρμόζοντας τις κατευθυντήριες οδηγίες
  • ασκεί διασυνδετικό ρόλο μεταξύ των υπηρεσιών ΠΦΥ και άλλων δομών υγείας και πρόνοιας για τη διαχείριση των παραπομπών μετά από εκτίμηση των αναγκών του ατόμου ή της οικογένειας
  • να συμμετέχει στη διαχείριση χρόνων νοσημάτων στη δομή ΠΦΥ και στο σπίτι
  • εκτιμώ τις ανάγκες και να παρέχει φροντίδα υγείας στο σπίτι σε ευπαθείς ομάδες ή ομάδες υψηλού κινδύνου
  • παρέχει συμβουλευτική, υποστήριξη και αγωγή υγείας σε άτομα και οικογένειες
  • διερευνά και να βελτιώσει τις συνθήκες ποιότητας ζωής των ατόμων σε κοινοτικό επίπεδο
  • διαχειρίζεται και να συμμετέχει στην επίλυση ζητημάτων δημόσιας υγείας σε συνεργασία με τις αρμοδιότητες και υπηρεσίες δημόσιας υγείας
  • συνεργάζεται αποτελεσματικά με τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας

 

Στο πλαίσιο του εργαστηριακού μέρους, οι φοιτητές εξοικειώνονται με την εφαρμογή των κλινικών δεξιοτήτων σε επίπεδο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας συμμετέχοντας ενεργά στις υπηρεσίες υγείας και παρεμβάσεων σε αντίστοιχες δομές ΠΦΥ.

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγη νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Προσδιοριστές υγείας & τρόπου ζωής σε πρωτογενείς, δευτερογενείς και τριτογενείς επίπεδο πρόληψης
  • Διεπιστημονική ομάδα υγείας. Ο ρόλος των επιστημόνων υγείας
  • Δεξιότητες επικοινωνίας σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο που εργάζονται στην ΠΦΥ
  • Δεξιότητες εκτίμησης και αντιμετώπισης αναγκών φροντίδας υγείας, μέσω της ενδυνάμωσης του ατόμου αλλά και της διασύνδεσης του με τους τοπικούς φορείς υγείας
  • Πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενής πρόληψη. Εφαρμογές προγραμμάτων
  • Μείωση ανισοτήτων στην υγεία
  • Ανάπτυξη και εφαρμογή προγράμματος προσυμπτωματικού ελέγχου
  • Εκπαίδευση και αγωγή υγείας του ατόμου στην αυτοφροντίδα και αυτοδιαχείριση
  • Εκπαίδευση της οικογένειας και των φροντιστών
  • Ποιότητα ζωής
  • Συμβουλευτική, υποστήριξη και αγωγή υγείας
  • Διασύνδεση
  • Εφαρμογές και κλινικές δεξιότητες σε δομές ΠΦΥ (εργαστηριακή άσκηση)

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Θεωρία

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις ανάπτυξη δοκιμίων
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
Εργαστήριο

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (60%)
  • Άσκηση πράξης (40%)

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • «Εφαρμογές Καλών Πρακτικών Ομάδας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας» (2015). Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα & Βοηθήματα.Available at: www.kallipos.gr
  • Γιανασμίδης, Α. και Τσιαούση, Μ. (2012). Διαχρονική μελέτη του θεσμικού πλαισίου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα (1980 – 2008) και η εμπειρία του βρετανικού και του σουηδικού μοντέλου, περιοδικό Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής, Τόμος 29, Τεύχος 1, 106 – 115.
  • Πιερράκος Γ.  (2008) «Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τοπική κοινωνία» Εκδόσεις Παπαζήση
  • Σουλιώτης, Κ. και Χ. Λιονής (2003), “Λειτουργική ανασυγκρότηση της πρωτοβάθµιας φροντίδας υγείας: µια πρόταση για την άρση του αδιεξόδου,” Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής, 20(5):466–476.
  • Souliotis, K. and C. Lionis (2005), “Creating an Integrated Health Care System in Greece: A Primary Care Perspective,” Journal of Medical Systems, 29(2):187-196.
  • Walley, J., J.E. Lawn, A. Tinker, A. de Francisco, M. Chopra, I. Rudan, Z.A. Bhutta and R.E. Black (2008), “Primary Health Care: making Alma-Ata a reality,” Lancet, 372(9642);1001-7.
  • Lionis C, Symvoulakis E, Markaki A, et al.(2009) Integrated primary health care in Greece, a missing issue in the current health policy agenda: a systematic review. International Journal of Integrated Care; 9, 2009
  • Lionis C. (2002) The draft law in primary health care- A challenge in health reform. Primary Health Care. 14:11-12 (in Greek).
  •  Tountas Y, Karnaki P, Pavi E. (2002) Reforming the reform: the Greek national health system in transition. Health Policy. 62: 15-29.
  •  European Commission (2010). Reducing health inequalities in the European Union. Available at: http://ec.europa.eu/social

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • JAMA
  • Health Policy
  • Journal of primary care & community health
  • Scandinavian Journal of Primary Health Care
  • Primary health care research & development
  • Primary health care
  • European Journal of Public Health
  • American Journal of Public Health