ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ο Σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές γνώστες των αρχών για την υγιεινή διαχείριση του Περιβάλλοντος, καθώς και των ειδικών προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν στον τομέα του ποιοτικού ελέγχου των νερών διαφόρων χρήσεων και ιδίως του πόσιμου, ώστε να διασφαλίζεται η υγεία των καταναλωτών.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια που έχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να:
- κατανοεί τις διαδικασίες ρύπανσης και προστασίας των υδατικών πόρων
- μπορεί να βρει τη βέλτιστη λύση επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, τη διάθεση τους στα υδάτινα συστήματα και την προστασία των υδάτινων αποδεκτών
- μπορεί να συμμετέχει σε μελέτες διαχείρισης του υδάτινου περιβάλλοντος δηλ. αξιοποίηση φυσικών πόρων, επεξεργασία, διάθεση εκροών και λυμάτων, διαχείριση ποιότητας λιμνών, ποταμών και υπόγειων νερών
- σχεδιάζει και να εφαρμόζει μέτρα Υγιεινής Περιβάλλοντος και της Δημόσιας Υγείας, με βάση τις μεθοδολογίες που ισχύουν διεθνώς και ιδίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
- συμβάλλει στη διατήρηση ή την αναβάθμιση της ποιότητας των υδάτινων φορέων, μέσω ειδικών ελέγχων ποιοτικών παραμέτρων, ανάλογα με τη χρήση τους και τις αξιολογήσεις στη Δημόσια Υγεία.
- κατέχει τα γνωστά μέσα που απαιτούνται προκειμένου να ασκούν πλήρως τα κατοχυρωμένα εκ του Νόμου επαγγελματικά δικαιώματα στον τομέα της υγιεινής Περιβάλλοντος και ελέγχου του πόσιμου νερού και να συμβάλλουν στην ορθή εφαρμογή της σχετικής Υγειονομικής και Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη Εργασία σε θέματα που σχετίζονται με την ποιότητα των νερών, με τις χρήσεις και την απαιτούμενη ποιότητα ανά χρήση για την προστασία της Δημόσιας Υγείας
- Ομαδική Εργασία σε θέματα που σχετίζονται με εργαστηριακές εξετάσεις ποιοτικών παραμέτρων του νερού
- Λήψη επιβεβαίωσης σε θέματα που σχετίζονται με τα νερά, τις ανθρώπινες ουσίες στο νερό, τους ενδοκρινικούς διαταράκτες, τον ποιοτικό έλεγχο πόσιμου νερού και τους νερών κομματικών δεξαμενών.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον με την αντιμετώπιση προβλημάτων ρύπανσης του νερού
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών σε θέματα που σχετίζονται με την ποιότητα των νερών (πόσιμο και κολύμβηση)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος
- Γενική ανασκόπηση του Περιβάλλοντος
- Περιβαλλοντικοί παράγοντες
- Περιβαλλοντικοί κίνδυνοι για τη Δημόσια Υγεία. Όροι Υγιεινής του Περιβάλλοντος
- Επιφανειακά και υπόγεια νερά
- Χρήσεις και απαιτούμενη ποιότητα ανά χρήση για την προστασία της Δημόσιας Υγείας
- Ποιοτικά χαρακτηριστικά και παράμετροι ελέγχου
- Ρύπανση του υδάτινου περιβάλλοντος και μέτρα αντιμετώπισης
- Ανεπιθύμητες ουσίες στο νερό, ενδοκρινικοί διαταράκτες
- Εντομοκτόνα, Παρασιτοκτόνα στο νερό
- Ευτροφισμός
- Ρύπανση νερού από πετρελαιοειδή
- Στρατηγική για τον έλεγχο των ουσιών προτεραιοτήτων
- Πόσιμο νερό, ποιοτικά χαρακτηριστικά πόσιμου και νερών υδροληψίας πόσιμου. Προγράμματα ελέγχου, υποβολή-προδιαγραφές
- Βαρέα μέταλλα στο νερό
- Νερά κολύμβησης, έλεγχοι-μετρήσεις
- Νερά για άλλες χρήσεις, έλεγχοι-μετρήσεις
- Ανάλυση ισχύοντος θεσμικού πλαισίου
Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
- Στοιχεία ρύπανσης νερών
- Εργαστηριακή εξέταση ποιοτικών παραμέτρων του νερού:
- pH
- Αγωγιμότητα-Αλατότητα
- αλκαλικότητα
- Σκληρότητα
- Διαλυμένο οξυγόνο
- Θολότητα
- Ολικά στερεά, αιωρούμενα και διαλυμένα στερεά, πτητικά και σταθερά στερεά,
- Νιτρικά-Νιτρώδη-Αμμωνιακά
- Φωσφορικά
- Διαλυμένα μέταλλα
- Μικροβιολογικές παράμετροι
- Τεχνικές απολύμανσης-Μέτρηση υπολειμματικού χλωρίου
- Αντιμετώπιση ευτροφισμού
- Δειγματοληψία, συστήματα δειγματοληψιών, υποδιαίρεση και συντήρηση δειγμάτων, διεκπεραίωση
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η αξιολόγηση γίνεται στην Ελληνική γλώσσα
Θεωρητικό μέρος μαθήματος
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αναλύεται το περιεχόμενο του μαθήματος. Στο τέλος κάθε διάλεξης τονίζονται τα σημεία στα οποία οι φοιτητές πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους.
Η αξιολόγηση του θεωρητικού μέρους γίνεται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης και πιθανής επίλυσης προβλημάτων.
Για την επιτυχή παρακολούθηση του θεωρητικού μέρους ο βαθμός της εξέτασης που πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε (5,0)
Εργαστηριακό μέρος μαθήματος
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων οι ασκητές χωρίζονται σε ομάδες και εκτελούνται συγκεκριμένες εργαστηριακές εργασίες. Πριν την εκτέλεση της άσκησης γίνεται ανάλυση του θεωρητικού υποβάθρου, παρουσιάζονται τα όργανα-σκεύη-χημικά που θα χρησιμοποιηθούν και παρουσιάζονται συνοπτικά η πορεία της άσκησης. Οι φοιτητές καταγράφουν και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα.
Η αξιολόγηση του εργαστηριακού μέρους γίνεται με:
- Γραπτή τελική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου (50%)
- Ενδιάμεση γραπτή αξιολόγηση (30%)
- Ατομική εργασία (15%)
- Καθημερινή αξιολόγηση στις εργαστηριακές ασκήσεις (5%)
Για την επιτυχή παρακολούθηση του εργαστηριακού μέρους ο σταθμισμένος μέσος όρος που πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε (5,0)
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Κουϊμτζής, Θ. & Σαμαρά-Κωνσταντίνου, Κ. 1994. Έλεγχος ρύπανσης περιβάλλοντος. Εκδόσεις Ζήτη
- Βασιλικιώτης, Γ.Σ. 1993. Χημεία Περιβάλλοντος. Εκδόσεις University Studio Press Α.Ε.
- Ζανάκη, Κ.Ι. 2001. Έλεγχος ποιότητας νερού. Εκδόσεις Ίων
- Νικολαΐδης, Ν.Π. 2005. Υδατική Χημεία. Εκδόσεις Ζήτη
- Αυλωνίτης, Σ. 2014. Προστασία Περιβάλλοντος. Εκδόσεις Ίων
- Χατζημπίρος, Κ. 2007. Οικολογία Οικοσυστήματα και προστασία του περιβάλλοντος. 3η έκδοση, Εκδόσεις Συμμετρία
- Frumkin, H. 2010. Environmental Health: From Global to Local. 2nd edition, Jossey-Bass
- Moeller, D.W. 2009. Environmental Health. 3rd edition, Harvard University Press
- Friis, R.H. 2007. Essentials of Environmental Health. Jones & Bartlett Learning
- Moore, G.S. 2002. Living with the Earth: Concepts in Environmental Health Science. 2nd edition, CRC Press
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Environmental Health
- Environmental Science and Technology
- Journal of Environmental Science and Health
- Environmental Health Perspectives
- International Journal of Hygiene and Environmental Health
- Environmental Geochemistry and Health
- Environmental Science and Pollution Research
- Science of the Total Environment