Πρόληψη & Προαγωγή Υγείας στην Κοινότητα – Άσκηση Πεδίου – Συγγραφή Έκθεσης

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ-801

Εξάμηνο:

Η΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3Θ/2Σ/12Ε

Μονάδες ECTS:

14


Καθηγητές Μαθήματος

Σακελλάρη Ευανθία

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο Σκοπός του μαθήματος δεν παρέχει στους φοιτητές τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να ασκούν επιστημονικό έργο στο πλαίσιο της πρόληψης και της υγείας του ατόμου, της οικογένειας και της κοινότητας. Το μάθημα περιλαμβάνει άσκηση πεδίου και συγγραφή έκθεσης, υπό τη μορφή διπλωματικής εργασίας. Η άσκηση πεδίου εφαρμόζεται σε διάφορες δομές υγείας της Ελλάδας ή του εξωτερικού και φορείς χάραξης στρατηγικών και πολιτικών υγείας. Δίνεται η ευκαιρία στους φοιτητές να λειτουργήσουν ως επιστήμονες στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας σε διάφορες δομές υγείας προκειμένου να εφαρμοστούν οι θεωρητικές γνώσεις που έχουν αποκτήσει σε πραγματικές συνθήκες. Στο πλαίσιο των υπηρεσιών υγείας, αξιολογούν μελέτες υγείας και σχεδιάζουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν ολοκληρωμένα προγράμματα προαγωγής υγείας στην κοινότητα.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • τις κατάλληλες μεθόδους εκτίμησης των αναγκών υγείας της κοινότητας
  • θέτει προτεραιότητες και στόχους για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας του ατόμου, της οικογένειας και της κοινότητας
  • σχεδιάζει, εφαρμόζει προγράμματα και αξιολογεί ολοκληρωμένα πρόληψης και προαγωγής υγείας της κοινότητας
  • αναζητά έγκυρες επιστημονικές πηγές επιδημιολογικών στοιχείων και βάσεων καλών πρακτικών/εμπειριών/διαδικασιών
  • συλλέγει και να επεξεργάζεται πρωτογενή ή/και δευτερογενή δεδομένα
  • αναλύει τεκμηριωμένα δεδομένα στην επιστημονική βιβλιογραφία για την αξιοποίηση τους στον πληθυσμό-στόχο
  • εφαρμόζει τις τρέχουσες πολιτικές σε διεθνές, εθνικό και τοπικό επίπεδο
  • πραγματοποιούνται προληπτικές παρεμβάσεις και προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου, συμβουλευτική και αγωγή υγείας στην κοινότητα
  • αξιολογεί τη δυνατότητα αξιοποίησης προσωπικών μέσων, πόρων και δυνατοτήτων για την προαγωγή υγείας
  • εκτιμά τον βαθμό και το είδος ενίσχυσης και ενδυνάμωσης των ατόμων, των οικογενειών και της κοινότητας που ενδείκνυται σε κάθε περίπτωση για την προαγωγή της υγείας
  • λειτουργεί είτε αυτόνομο είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες στο πλαίσιο της διεπιστημονικής ομάδας για την αντιμετώπιση των αναγκών υγείας του ατόμου, της οικογένειας, της κοινότητας
  • υποστηρίζει και να ασκεί συμβουλευτική στο άτομο, την οικογένεια, την κοινότητα στις επιθυμίες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για την προαγωγή της υγείας τους
  • ασκεί διασυνδετικό ρόλο και τονίζει τις δράσεις και τους εμπλεκόμενους και να αναπτύσσει δίκτυα ανάπτυξης της κοινότητας με στόχο την πρόληψη και την προαγωγή υγείας
  • καταγράφει το έργο του/της και να συντάσσει εκθέσεις ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής υγείας στην κοινότητα
  • παρουσιάζει και να υποστηρίζει προγράμματα πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • συμμετέχει στη διαμόρφωση στρατηγικών και πολιτικών για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφορίες, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγη νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Άσκηση πεδίου σε δομές ΠΦΥ και άλλους φορείς υγείας (υπουργείο υγείας, τοπική αυτοδιοίκηση, ΜΚΟ, επιστημονικούς οργανισμούς, ανεξάρτητες αρχές συνηγορίας και δικαιωμάτων του ατόμου, κ.α.)
  • Εκτίμηση αναγκών υγείας σε ατομικό επίπεδο και επίπεδο οικογένειας και κοινότητας
  • Πρόληψη και προαγωγή υγείας γενικού πληθυσμού
  • Πρόληψη και προαγωγή υγείας ειδικών, ευάλωτων ομάδων και ομάδων υψηλού κινδύνου
  • Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • Ανάπτυξη της κοινότητας
  • Διασύνδεση
  • Ενίσχυση του εθελοντισμού σε θέματα υγείας και δικτύων στήριξης
  • Στρατηγικές και πολιτικές σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Χάραξη πολιτικών υγείας

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση, αναστοχασμός (40%)
  • Γραπτή εργασία & δημόσια παρουσίαση (100%)

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Καλοκαιρινού, Α., Αδαμακίδου, Θ., Βελονάκη, Β., Βιβιλάκη, Β., Καπρέλη, Ε., Κριεμπάρδης, Α., Λάγιου, Α., Λιονής, Χ., Μαρκάκη, Ά., Μποδοσάκης, Π., Παπαδακάκη, Μ., Σακελλάρη, Ε. (2015) Εφαρμογές καλών πρακτικών ομάδας πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. [ηλεκτρ. βιβλ.]http://hdl.handle.net/11419/3301 
  • Τριχόπουλος Δ., Καλαποθάκη Β., Πετρίδου Ε. Προληπτική Ιατρική και Δημόσια
  • Υγεία. Ζήτα Ιατρικές Εκδόσεις, 2000.
  • Κουρέα – Κρεμαστινού, Τζ. Δημόσια Υγέια: θεωρία, πράξη, πολιτικές. Τεχνόγραμμα, Αθήνα, 2007.
  • Πετρίδου Ε, Καρπάθιος Θ, Τριχόπουλος Δ (συντονιστές). Προσυμπτωματικός
  • έλεγχος παιδιών και εφήβων: Δυνατότητες, περιορισμοί και προβληματισμοί. Αθήνα, Ζήτα Ιατρικές Εκδόσεις, 1999.
  • Κορνάρου Ε. & Ρουμελιώτη Α (Επιμ.) Η Δημόσια Υγεία στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, 2007.
  • Δημολιάτης Γ. Κυριόπουλος Γ. Λάγγας Δ, Φιλαλήθης Τ. Η δημόσια υγεία στην
  • Ελλάδα. Εκδόσεις Θεμέλιο/Κοινωνία & Υγείας. Αθήνα 2002.
  • Τούντας Ι. Κοινωνία και υγεία. Οδυσσέας, Νέα Υγεία. Αθήνα 2001.
  • Σουλιώτης Κ.Ν. Οικονομικές ανισότητες και πολιτική υγείας. Εκδόσεις Παπαζήση. Αθήνα, 2007.
  • Χαριζάνη Φ. Λοιμώξεις και προληπτικά μέτρα. ΕκδόσειςΠαπαζήση. Αθήνα, 2004.
  • Cowley S. Community public health in policy and practice. A sourcebook. Bailliere Tindall Elsevier, UK, 2008.
  • Sakellari E. Assessment of health needs; the health visiting contribution to public health.International Journal of Caring Sciences 2012, 5(1): 19-25.
  • Scutchfield, FD and Keck, W. 2009. Principles of Public Health Practice (3rd Ed.) Clifton Park, NY: Delmar.
  • Berthold, T., Miller, J., & Avila-Esparza, A. (Eds.).(2009). Foundations for community health workers.San Francisco. Jossey-Bass.
  • Soriano, Fernando I. (1995). Conducting Needs Assessments, Sage Publications.
  • Cohen L, Chavez V, Chehimi S (eds). Prevention is Primary: Strategies for
  • Community Well Being. Jossey-Bass, 2007.
  • Naidoo J, Wills J (eds). Public Health and Health Promotion. London: Bailliere
  • Tindall, 2004.
  • A Community Health Approach to the Assessment of Infants and their Parents: The CARE Programme. Browne Κ, Douglas J, Hamilton-Giachritsis C, Hegarty. J Wiley, 2006.
  • Early Childhood Studies: an holistic introduction. Taylor M, Woods M. London: Hodder Arnold, 2005.
  • National Service Framework for Children, Young People and Maternity Services. Department of Health. London: The Stationery Office, 2004.
  • Health for all Children. Hall D and Elliman D (eds). Oxford University Press, 2003.
  • Berk L. Child Development. London: Allyn & Bacon Department of Health 2001.
  • Crumbier A. Lawrence, J. Living with a Chronic Condition: A practitioner’s guide to providing care. Oxford: Butterworth Heinemann, 2002.
  • Better Health in Old Age. Department of Health. London: DOH, 2004.
  • Wagemakers A. Community health promotion. Facilating and evaluating coordinated action to create supportive social environments. Wageningen University, The Netherlands, 2010.
  • Berthold T., Miller J. & Avira-Esparza A. Foundations for community health workers. Jossey-Bass. USA, 2009.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Community Health
  • Primary Health Care Research and Development
  • The Journal of Epidemiology and Community Health
  • Journal of Community Medicine & Health Education
  • American Journal of Preventive Medicine
  • American Journal of Public Health
  • American Journal of Public Health Research
  • Family & Community Health
  • Health
  • Public Health Research
  • The European Journal of Public Health
  • Scandinavian Journal of Public Health
  • Scandinavian Journal of Caring Sciences
  • International Journal of Caring Sciences
  • Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας