Πρόληψη & Προαγωγή Υγείας στο Σχολικό Περιβάλλον

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ-601

Εξάμηνο:

ΣΤ΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

2Θ/4Ε

Μονάδες ECTS:

6,5


Καθηγητές Μαθήματος

Σακελλάρη Ευανθία

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα παρέχει γνώσεις ώστε να γνωρίσουν τους φοιτητές τα αντικείμενα Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας στο χώρο του σχολείου, τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών σχολικής υγείας, την ισχύουσα νομοθεσία, το Σχολείο Προαγωγής Υγείας και τον Θεσμό του Δικτύου Σχολείων Προαγωγής Υγείας. Οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος θα αποκτήσουν τη δυνατότητα διερεύνησης και αξιολόγησης των αναγκών υγείας του σχολικού περιβάλλοντος και να καταγράψουν τις επιδράσεις που ασκεί στην υγεία, αλλά και τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι επιδράσεις αυτές εκφράζονται. Τέλος, αναπτύσσονται εκείνες που τους αφήνουν να σχεδιάσουν, να εφαρμόσουν και να αξιολογήσουν τις δεξιότητες προγραμμάτων που απαιτούνται για την προαγωγή και την προστασία της υγείας των ατόμων στο πλαίσιο του σχολείου (σχεδιασμός,

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • εκτιμά και να αξιολογεί τις ανάγκες υγείας στο σχολικό περιβάλλον
  • θέτει προτεραιότητες
  • σχεδιάζει, εφαρμόζει και αξιολογεί ολοκληρωμένα προγράμματα πρόληψης και προαγωγής υγείας στο σχολικό περιβάλλον
  • χρησιμοποιεί νέες τεχνολογίες και αναπτύσσει καινοτόμες δράσεις στο πλαίσιο της προαγωγής υγείας
  • πραγματοποιεί αποτελεσματικές παρεμβάσεις πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης στο σχολικό περιβάλλον, με σκοπό την έγκαιρη διάγνωση
  • λειτουργεί αυτόνομα ή/και σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες υγείας, στο πλαίσιο άσκησης συμβουλευτικής και αγωγής υγείας, σε όλους τους εμπλεκόμενους του σχολείου (μαθητές, εκπαιδευτικούς, προσωπικό, γονείς και κηδεμόνες)

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Ιστορική αναδρομή. Σύγχρονες εξελίξεις
  • Αρμοδιότητες σχολιατρικής υπηρεσίας. Νομοθεσία
  • Η σύγχρονη θεώρηση της σχολικής υγείας
  • Διεπιστημονική ομάδα και σχολική υγεία
  • Σχολείο Προαγωγής Υγείας, Ευρωπαϊκό Δίκτυο
  • Εκτίμηση αναγκών υγείας στο σχολικό περιβάλλον. Μεθοδολογία
  • Προγράμματα προαγωγής και αγωγής υγείας στο σχολείο
  • Προληπτικά προγράμματα, προσυμπτωματικός έλεγχος και συμβουλευτική
  • Ανάπτυξη παιδιού. Ατομικό δελτίο υγείας. Αναπτυξιακός έλεγχος παιδικού πληθυσμού.
  • Στοματική υγιεινή. Προβλήματα λόγου. Μαθησιακές δυσκολίες
  • Παχυσαρκία στην παιδική ηλικία. Υγιεινή διατροφή και άσκηση παιδιών.
  • Σεξουαλική αγωγή στο σχολείο
  • Σύγχρονα επιδημιολογικά δεδομένα και παρεμβάσεις πρόληψης και προαγωγής υγείας
  • Τεχνολογίες και καινοτόμες δράσεις στην προαγωγή υγείας στο σχολικό περιβάλλον
  • Case studies και μελέτη και ανάλυση σύγχρονη βιβλιογραφίας

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Νεστορίδου Αικ. (2009). Σχολική Υγιεινή, Εκδόσεις ΒΗΤΑ, Αθήνα.
  • Δαρβίρη Χ. (2007). Προαγωγή Υγείας. Π.Χ. Πασχαλίδης, Αθήνα.
  • W.H.O. (2017) Global Accelerated Action for the Health of Adolescents (AA-HA!): guidance to support country implementation. Διαθέσιμο στο: http://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/framework-accelerated-action/en/
  • WHO (2007). European Network of Health Promoting Schools. Διαθέσιμο στο: www.who.dk/enhps/index.html
  • Notara V., Sakellari E. (2013). Health promotion and school health. The Health Visiting role in Greece. International Journal of Caring Sciences, 6(1): 37-43.
  • SakellariE., SouranderA., Kalokerinou-AnagnostopoulouA., Leino-Kilpi H. Opinions about Mental Illness among adolescents. The impact of a mental health educational intervention. School Mental Health 2015,8(2): 268-277.
  • Υγειονομική Διάταξη αναφορικά με κανόνες υγιεινής τροφίμων στα κυλικεία των σχολείων (ΦΕΚ 1183/31-8-2006 τ. Β΄), Αθήνα.
  • W.H.O. (2014). Health for the world’s adolescents: A second chance in the second decade. Διαθέσιμο στο:  http://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/second-decade/en/
  • American School Health Association (2004). What is school health, Διαθέσιμοστο: http://www.ashaweb.org/whatis.html
  • World Health Organization (2004). Global School Health Initiative, Διαθέσιμοστο: http://www.who.int/school_youth_health/gshi/en/
  • Κρεατσάς Γ. (2003). Σεξουαλική Αγωγή και οι σχέσεις των δύο φύλων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  • Πετρίδου Ε., Καρπάθιος Θ., Τριχόπουλος Δ. (1999). Προσυμπτωματικός έλεγχος παιδιών και εφήβων, Ζήτα, Αθήνα.
  • Moore C., Shulman R., Kerr M. (1996). Η Παιδική Διατροφή, Πατάκη, Αθήνα.
  • Σώκου Κ. (1994). Σχολεία Προαγωγής της Υγείας, Το Ευρωπαϊκό και Εθνικό Δίκτυο, Νέα Υγεία 4, ΙΚΠΙ, Αθήνα.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of School Health
  • Education and Health Journal
  • Advances in School Mental Health Promotion
  • International Journal of Health Promotion and Education
  • Health Promotion Practice

 

ΕΥΔΟΞΟΣ

  •  Σχολική Υγιεινή, Αικατερίνη Νεστορίδου Λεπτομέρειες
  •  Διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), Αναστασία Μπαρμπούνη, Κωνσταντία Βαβανού Λεπτομέρειες