Στρατηγική επικοινωνίας σε θέματα υγείας και περιβάλλοντος

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΥ- 705Δ

Εξάμηνο:

Ζ΄ Εξάμηνο ΚΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

4


Καθηγητές Μαθήματος

Σκαναβή Κωνσταντίνα

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μέσα από το πρίσμα την επικοινωνιακής προσέγγισης διερευνάται και αναλύεται η κρίσιμη αλληλεξάρτηση της ανθρώπινης υγείας και ευημερίας σε συνάρτηση με την ποιότητα του περιβάλλοντος. Η δομή του μαθήματος συνδυάζει μια γενική οικολογική ανησυχία με συγκεκριμένα στοιχεία που σχετίζονται με την προσωπική και κοινοτική υγεία. Η αλληλεξάρτηση του περιβάλλοντος με την υγεία προτρέπει τους εκπαιδευόμενους στο να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα σημερινά περιβαλλοντικά ζητήματα καθορίζουν την ποιότητα της καθημερινότητάς μας. Στο παρόν μάθημα παρουσιάζεται το πλαίσιο στρατηγικής προσέγγισης που σκοπό έχει την αποτελεσματική επικοινωνία σχετικά με την προάσπιση και την προαγωγή της περιβαλλοντικής υγείας. Οι εκπαιδευόμενοι προωθούνται στην εφαρμογή της θεωρίας σε πραγματικές συνθήκες ακολουθώντας τις βασικές αρχές επικοινωνίας που καθορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να κατανοεί πως η επικοινωνία εντάσσεται στο οικολογικό μοντέλο της δημόσιας υγείας
  • Να προσδιορίζει τα βασικά στοιχεία κάθε βασικής στρατηγικής με βάση τις καλύτερες πρακτικές
  • Να αναγνωρίζει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που σχετίζονται με την υιοθέτηση και αξιοποίηση της τεχνολογίας για την προάσπιση της υγείας και του περιβάλλοντος
  • Να αξιολογεί τις πηγές πληροφοριών
  • Να κατανοεί τους παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το ακροατήριο επεξεργάζεται και κατανοεί τις πληροφορίες
  • Να αναγνωρίζει τις 4 ερωτήσεις που συνήθως ασκεί το ευρύ κοινό σχετικά με μια επιστημονική μελέτη ή έκθεση όπως: Τι βρήκατε (περιγραφή);, Γιατί συνέβη αυτό (εξήγηση);, Τι σημαίνει (ερμηνεία);, Τι πρέπει να γίνει γι’ αυτό (δράση);
  • Να απεικονίζει πως οι κοινωνικοί καθοριστικοί παράγοντες σχετίζονται με το περιβάλλον και την υγεία μεταξύ διαφορετικών ομάδων πληθυσμού
  • Να κατανοεί την σημασία την πολιτικής ως αντίκτυπο στο περιβάλλον και την υγεία
  • Να προσδιορίζει τον ρόλο του μηνύματος και τον τρόπο μετάδοσης του μέσω της καταλληλότερης επικοινωνιακής πρακτικής
  • Να κατανοεί τα εμπόδια και τις προκλήσεις κατά την επικοινωνία με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
  • Να περιγράφει και να αναπτύσσει τις βασικές στρατηγικές υπεράσπισης
  • Να κατανοεί την επιρροή που ασκούν τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας στην ευαισθητοποίηση του κοινού αλλά και τον ρόλο που ασκούν στην διαμόρφωση πολιτικών για θέματα υγείας και περιβάλλοντος
  • Να δημιουργεί και να εφαρμόζει αποτελεσματική επικοινωνιακή στρατηγική για την προάσπιση θεμάτων υγείας και περιβάλλοντος
  • Να αξιολογεί προγράμματα επικοινωνίας μεταξύ πολιτών, διοίκησης και ειδικών.

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Δεξιότητες παρουσίασης

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία
  • ΜΕΡΟΣ 1 –ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ
    • Εισαγωγή στην επικοινωνία και την πληροφορική για την δημόσια υγεία
    • Ένα πλαίσιο προγραμματισμού επικοινωνίας για την δημόσια υγεία – το οικολογικό μοντέλο
  • ΜΕΡΟΣ 2 – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • Τι είναι αυτό για το οποίο πρέπει να ‘’επικοινωνήσουμε’’;
    • Στρατηγική πολιτική επικοινωνίας
    • Αλφαβητισμός υγείας – μιλώντας στο κοινό
    • Εργαλεία αξιολόγησης του Αλφαβητισμού για την Υγεία στην Έρευνα και στην Πρακτική
  • ΜΕΡΟΣ 3- ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
    • Μορφοποίηση μηνυμάτων ως πειστική επικοινωνιακή τεχνική
    • Σχηματική έρευνα για την ανάπτυξη στρατηγικής – Το πλαίσιο συμπεριφοράς
    • Το στρατηγικό σχέδιο επικοινωνίας για το περιβάλλον και την υγεία
    • Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας – κατανοώντας την επιρροή τους στην ευαισθητοποίηση του κοινού για θέματα υγείας και περιβάλλοντος
    • Δημιουργία και Εφαρμογή Επικοινωνιακής Στρατηγικής – χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής επικοινωνίας για το περιβάλλον και την υγεία
    • Αξιολόγηση προγραμμάτων επικοινωνίας για το περιβάλλον και την υγεία

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μελέτες περιπτώσεων, παρουσίαση, συμμετοχή στις διαλέξεις. Το μάθημα επενδύει στην αλληλεπίδραση κατά την διάρκεια των διαλέξεων – ανάθεση εργασιών, ομαδικές εργασίες, συζητήσεις.

  • Μελέτες περιπτώσεων (20 βαθμοί),
  • Παρουσίαση (20 βαθμοί),
  • Συμμετοχή (10 βαθμοί)
    • Σύνολο: 50 βαθμοί

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βασικό Σύγγραμμα
  • Τσαμπούκου-Σκαναβή Κ., (2004), Περιβάλλον και Επικοινωνία Δικαίωμα στην επιλογή, Καλειδοσκόπιο, ΑΘΗΝΑ
Βιβλιογραφία
  • C. Parvanta, D. E. Nelson, S. A. Parvanta & R. N. Harner, (2011), Essentials of Public Health Communication, Series Editor: Richard Riegelman, Jones & Bartlett Learning, LL
  • WHO Strategic Communications Framework for effective communications, 2017, World Health Organization, Department of Communications, Switzerland

 

Πρόσθετο Διδακτικό Υλικό: