Υγεία και Νόσος

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΝ-201

Semester:

Β΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

Μονάδες ECTS:

4,5



Καθηγητές Μαθήματος

Λάγγας Δημήτριος

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα προσφέρει στους φοιτητές μια εμπεριστατωμένη προσέγγιση των εννοιών της υγείας και της νόσου διαχρονικά. Γίνεται διεξοδική αναφορά στην ολιστική θεώρηση της υγείας και τις σωματικές ψυχικές και κοινωνικές της διαστάσεις. Συζητούνται τα κριτήρια ταξινόμησης των νοσημάτων και οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν το σύγχρονο νοσολογικό φάσμα.

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια:

  • ότι έχει κατανοήσει τις σύγχρονες προσεγγίσεις για την υγεία και θα είναι σε θέση να αναλύσει και να σχολιάσει το ολιστικό μοντέλο υγείας και ποιότητας ζωής
  • θα έχει αντιληφθεί την έννοια και την σκοπιμότητα ταξινόμησης των νοσημάτων
  • θα γνωρίζει τις διαχρονικές τάσεις νοσηρότητας και θνησιμότητας
  • που έχει κατανοήσει τη συμβολή της κληρονομικότητας, του περιβάλλοντος (μάκρο και μικρό) και της συμπεριφοράς στη διαμόρφωση της υγείας και της νόσου
  • θα έχει τη δεξιότητα να χρησιμοποιεί προληπτικές παρεμβάσεις υπό το πρίσμα κοινωνικών και ηθικών κριτηρίων

 

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ψυχικής σκέψης, δημιουργικής και επαγωγικής

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις στις βασικές ενότητες:
  • Υγεία: ιστορική αναδρομή και εξέλιξη
  • Υγεία: σύγχρονες προσεγγίσεις, ορισμοί
  • Νόσος: ιστορική αναδρομή και εξέλιξη
  • Αιτιολογία και Ταξινόμηση των νοσημάτων
  • Χρόνια νοσήματα
  • Λοιμώδη νοσήματα
  • Ατυχήματα και κακώσεις
  • Κληρονομικότητα και υγεία
  • Μακροπεριβάλλον και υγεία
  • Μικροπεριβάλλον και υγεία
  • Συμπεριφορά και υγεία
  • Πρόληψη και θεραπεία

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή/Προφορική τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Επίλυση προβλημάτων/περιπτώσεων

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Τούντας, Γ. 2000. Κοινωνία και Υγεία. Οδυσσέας
  • Green, LW 2017. Definition of Health Oxford Bibliographies
  • Airhihenbuwa, CO 1995. Υγεία και πολιτισμός: Πέρα από το δυτικό παράδειγμα. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Dubos, R. 1959. Mirage of health. Νέα Υόρκη: Harper & Row.
  • Machteld, Η. Knottnerus, JA, Green, LW et al. 2011. Πώς πρέπει να ορίζουμε την υγεία; British Medical Journal 343:d4163.
  • Δικαιοσύνη, Β. 1987. Ποιος αρρωσταίνει: Σκέψη και υγεία. Χιούστον, Τέξας: Κορυφή.
  • Kessener, AW 1982. Gezondheidszorg, fictie of realiteit; Medisch Contact 37:335-338.
  • Maslow, AH 1968. Προς μια ψυχολογία της ύπαρξης. 2η Έκδοση. Νέα Υόρκη: Van Nostrand Reinhold.
  • O’Neill, M., Pederson, A., Dupéré, S., Rootman, I. (επιμέλεια). 2007. Προαγωγή της υγείας στον Καναδά: Κριτικές προοπτικές. 2η Έκδοση. Τορόντο: Canadian Scholars’.
  • Bedirhan, Ü.T. και Jakob, R. 2005. Calling a spade a spade: Meaningful definitions of health conditions. Δελτίο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας 83.11: 802.
  • Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. 1948. Προοίμιο του Συντάγματος του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας όπως εγκρίθηκε από τη Διεθνή Διάσκεψη Υγείας, Νέα Υόρκη, 19-22 Ιουνίου 1946 και τέθηκε σε ισχύ στις 7 Απριλίου 1948. Γενεύη, Ελβετία: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.
  • Young, LE & Hayes, V. 2002. Μετασχηματίζοντας την πρακτική προαγωγή της υγείας: Έννοιες, ζητήματα και εφαρμογές. Φιλαδέλφεια: Ντέιβις.
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
  • J of Developmental Origins of Health and Disease

 

ΕΥΔΟΞΟΣ