Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας
Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας
Η Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας αποτελεί την συνέχεια του Εργαστήριου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας που θεσμοθετήθηκε επίσημα στις 18 Οκτωβρίου 2000, Π.Δ. Υπ.Αριθμ. 283, στο ΦΕΚ 234/τ.Α’/31.10.2000, με διευθύντρια την Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή, εξυπηρετώντας ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς του ενιαίου πεδίου των γνωστικών αντικειμένων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της Περιβαλλοντικής Αγωγής και της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και Διερμηνείας.
Ειδικότερα, ο σκοπός της μονάδας είναι να καλύψει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο τις διδακτικές ανάγκες στο Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, καθώς και στα άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, προωθώντας παράλληλα την έρευνα του θεωρητικού πλαισίου και των εφαρμογών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή, Επικοινωνία και Διερμηνεία. μέσω της διεπιστημονικής προσέγγισης. Συνακόλουθα, υλοποιούνται ερευνητικά προγράμματα που αφορούν θέματα συναφή με τα γνωστικά πεδία της Ειδικής Ακαδημαϊκής Μονάδας, όπως είναι η αξιολόγηση, σύγκριση και παρακολούθηση των χαρακτηριστικών και του περιβαλλοντικού προφίλ (περιβαλλοντική ευαισθησία, γνώση, στάση, συμπεριφορά, δράση, συμμετοχή) των Ελλήνων και γενικότερα των Ευρωπαίων πολιτών.
Στόχος μας είναι, μόλις αποσαφηνιστεί η ακριβής περιβαλλοντική ταυτότητα και προφίλ κυρίως των Ελλήνων αλλά και των Ευρωπαίων πολιτών, ο σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων περιβαλλοντικής επικοινωνίας, εκπαίδευσης και διερμηνείας. Τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα (τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση), σε ομάδες πληθυσμού που δεν καλύπτονται από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα (μη-τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής διερμηνείας) και συνολικά σε όλες τις ομάδες πληθυσμού ως αποδέκτες της περιβαλλοντικής πληροφορίας, μέσω διαδικασιών δια βίου μάθησης με βάση την καθημερινή εμπειρία και τις εκπαιδευτικές επιρροές του περιβάλλοντός τους (άτυπη περιβαλλοντική εκπαίδευση) με απώτερο στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς των πολιτών.
Υπό το πρίσμα των παραπάνω και στηριζόμενοι στη λογική ότι κύριος σκοπός της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι η αναδιαμόρφωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς στόχοι του εργαστηρίου μας είναι:
Εν κατακλείδι, η πολυπλοκότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων και η σοβαρότητα των περιβαλλοντικών θεμάτων απαιτούν πολίτες ενεργούς, με τις αναγκαίες δεξιότητες και ικανότητες να συμμετέχουν ουσιαστικά στη λήψη περιβαλλοντικών αποφάσεων. Η Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας δραστηριοποιείται στην έρευνα, προώθηση και υποστήριξη δράσεων ανάπτυξης περιβαλλοντικά υπεύθυνων πολιτών.
Δείτε το video για τη δράση ΣΚΥΡΟΣ 2016!
Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή
Δρ. Βάσω Πετρενίτη, Senior Researcher
Δρ. Βαλεντίνα Πλάκα
Δρ. Γιάννος Θεοδούλου
Καλλιόπη Μαρίνη, Junior Reseracher
Ευαγγελία Ρεκλείτου Τσαγάκη, Junior Reseracher
Στα πλαίσια της δράσης ”Skyros Project” και σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου, έχει συσταθεί ένα οργανωμένο Κέντρο Δράσεων Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας στο λιμάνι Λιναριάς της Σκύρου.
Στο κέντρο δράσεων φιλοξενούνται φοιτήτριες και φοιτητές οι οποίοι στα πλαίσια πρακτικής άσκησης υλοποιούν προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Υπάρχουν 2 περίπτερα και στέγαστρο ειδικά διαμορφωμένα για δράσεις της ερευνητικής ομάδας όπως α)περιβαλλοντική κατασκήνωση, β) τουριστικό παρατηρητήριο, γ) αξιολογήσεων υπεύθυνης περιβαλλοντικής συμπεριφοράς, δ) περιβαλλοντικών διαλέξεων κλπ
Στο πλαίσιο των ερευνητικών δραστηριοτήτων της Ειδικής Ακαδημαϊκής Μονάδας, ομάδες πληθυσμού έχουν μελετηθεί για το καθορισμό του περιβαλλοντικού τους προφίλ. Επιστημονικό εργαλείο στον προσδιορισμό του περιβαλλοντικού προφίλ ήταν ένα ερωτηματολόγιο, ο σχεδιασμός του οποίου στηρίχθηκε στα μοντέλα ατομικής συμπεριφοράς των περιβαλλοντικών σπουδών.
Οι ομάδες πληθυσμού περιλαμβάνουν: τους δημοσιογράφους στα τοπικά Μ.Μ.Ε. της Μυτιλήνης, τους επισκέπτες σε 5 σπήλαια (του Δυρού, της Παιανίας, των Πετραλώνων Χαλκιδικής, της Αλιστράτης Σερρών και του Κιλκίς), τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Νομού Λέσβου, τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου, τους νηπιαγωγούς της Β΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών και τους εργαζόμενους στις οικοτουριστικές επιχειρήσεις στις λίμνες Κερκίνης και Ταυρωπού.
Προγράμματα
Πρακτική Άσκηση στη Σκύρο “Περιβαλλοντική Καμπάνια: ΣΚΥΡΟΣ 2015” Εκστρατεία Ευαισθητοποίησης στο πλαίσιο της συνεργασίας του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου. Το πρόγραμμα βραβεύτηκε στα βραβεία Τουρισμού 2016 (χρυσό βραβείο), στα Facilities Management Awards 2015, στο Βραβείο Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας Οικόπολις 2016 (Δείτε εδώ).
EU PROMETHEUS 2014-Forest Fire Emergency Response in Wildland-Urban Interface (συμμετοχή στην ανάπτυξη του μοντέλου δασικής πυρκαγιάς για το σενάριο της άσκησης), 2014.
E-learning, Προγραμμάτα Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2013-2014 (Διδακτικές Ενότητες: α) Ενεργοί Πολίτες β) Διαδικτυακή Κοινωνική Επικοινωνία και Υποστήριξη σε Φυσικές Καταστροφές.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης, Στήριξη και Ανάδειξη Πολυνησιωτικών ΑΕΙ: Εκπαίδευση και Υποστήριξη προς τις Τοπικές Κοινωνίες (ΕΣΠΑ), Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας προς Αποφυγή Τραυματισμένων Κοινωνιών εξ αιτίας Φυσικών Καταστροφών, 2013.
Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, H αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας στην πράσινη ανάπτυξη, 2012-2013.
The New York Botanical Garden (NYBG) αξιολόγηση συνεργασίας με Bronx School; Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μέσω κήπων στα σχολεία, 2012.
Πρόγραμμα Ειδίκευσης στην Περιβαλλοντική Συμβουλευτική μέσω διαδικτύου (e-counseling), Ακαδημία Πολιτών, 2011.
Σεμινάρια Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή, Συμβουλευτικός Σταθμός Ψυχολογικής Υποστήριξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2009-2011.
Integrated Multiple Level Wetlands Monitoring System using Innovative Technologies (WETMUST), Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας, 2008.
Μελέτη Αξιολόγησης του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιεί η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Α.Τρίτσης» (Ίλιον Αττικής), 2008.
Σχεδιασμός Σεμιναρίων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για Υπουργείο Άμυνας, 2007.
Interreg, MANWATER (Management of Water Resources and Wetland protection in tourism developing areas), 2007.
ΕΠΕΑΕΚ: Εκπαιδευτικό Υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Υπεύθυνη έργου με προϋπολογισμό 3.100.000 ευρώ, (αξιολογήθηκε ως το καλύτερο, δεν χρηματοδοτήθηκε το έργο), 2007.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και στελεχών περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Αντικείμενο του Έργου είναι ο Σχεδιασμός, η Οργάνωση και Εκτέλεση Σεμιναρίων μέσα από το θεματικό πλαίσιο της εκπαίδευσης για την αειφόρο-ολοκληρωμένη ανάπτυξη, 2005 – 2007.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ 2005 – 2006, Περιβαλλοντικές Δράσεις, Εκπαίδευση για την Αειφορία, συμμετοχή σε μια σειρά επιμορφωτικών δράσεων του ΥΠΕΠΘ σε όλη τη χώρα με τη συνεργασία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, 2005 – 2006.
Πρόγραμμα ενίσχυσης ερευνητικού δυναμικού, «ΠΕΝΕΔ 2003», χρηματοδότηση από την ΓΓΕΤ για “Σχεδιασμό μοντέλων για ενεργό συμμετοχή γυναικών και κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων πληθυσμού στη λήψη περιβαλλοντικών αποφάσεων”, 2005 – 2008.
Προστασία και Ανάδειξη προστατευόμενης περιοχής δικτύου Natura 2000 στον κόλπο της Καλονής, Λέσβου.
Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Συμμετοχή στην επίτευξη του στόχου του προγράμματος “Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – ΣΠΠΕ” δηλαδή την υποστήριξη Σχολικών Μονάδων για το σχεδιασμό και υλοποίηση ολοκληρωμένων ΣΠΠΕ, βάσει των αρχών και της φιλοσοφίας της Π.Ε. και με την αξιοποίηση των υποδομών που έχουν δημιουργηθεί κατά την υλοποίηση του ΕΠΕΑΕΚ Ι
Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση βάσει των απαιτήσεων των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Στόχος η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση (σύμφωνα με τις αρχές και το θεωρητικό υπόβαθρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας ώστε να καλυφθούν επιτυχώς οι απαιτήσεις των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας</span
Μελέτη ανάδειξης και τουριστικής αξιοποίησης ανωνύμου σπηλαίου Κοινότητας Ερμακιάς. Σκοπός αυτής της μελέτης ήταν ο καθορισμός του περιβαλλοντικού προφίλ των ατόμων που επισκέπτονται σπήλαια, ώστε να είναι δυνατός ο σχεδιασμός δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, οι οποίες δράσεις να καλύπτουν τις ανάγκες των επισκεπτών και να συμβαδίζουν με τις επιθυμίες τους
Αξιολόγηση του Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το πρώτο μέρος της αξιολόγησης του Κέντρου Γαία, είχε ως στόχο την τυπική μέτρηση των μεταβολών στις γνώσεις, τις στάσεις και τις αξίες μιας αντιπροσωπευτικής ομάδας του πληθυσμού που επισκέπτεται το Κέντρο, οι οποίες προκλήθηκαν από την περιήγηση στις εκθεσιακές ενότητες. Η μέτρηση των μεταβολών αυτών βασίστηκε στην ανάλυση των απαντήσεων που δόθηκαν σε ερωτηματολόγια με κλειστές ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν ζητήματα που διαπραγματεύονται στις εκθεσιακές ενότητες. – Μουσείο Γουλανδρή, Κέντρο Γαία.
2019
2018
2017
2016
Προπτυχιακές εργασίες με επιβλέπουσα την Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή που βραβεύτηκαν:
2015
2014
2013
2012