Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας

Η Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας αποτελεί την συνέχεια του Εργαστήριου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας που θεσμοθετήθηκε επίσημα στις 18 Οκτωβρίου 2000, Π.Δ. Υπ.Αριθμ. 283, στο ΦΕΚ 234/τ.Α’/31.10.2000, με διευθύντρια την Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή, εξυπηρετώντας ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς του ενιαίου πεδίου των γνωστικών αντικειμένων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της Περιβαλλοντικής Αγωγής και της Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και Διερμηνείας.

Ειδικότερα, ο σκοπός της μονάδας είναι να καλύψει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο τις διδακτικές ανάγκες στο Τμήμα Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας, καθώς και στα άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, προωθώντας παράλληλα την έρευνα του θεωρητικού πλαισίου και των εφαρμογών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή, Επικοινωνία και Διερμηνεία. μέσω της διεπιστημονικής προσέγγισης. Συνακόλουθα, υλοποιούνται ερευνητικά προγράμματα που αφορούν θέματα συναφή με τα γνωστικά πεδία της Ειδικής Ακαδημαϊκής Μονάδας, όπως είναι η αξιολόγηση, σύγκριση και παρακολούθηση των χαρακτηριστικών και του περιβαλλοντικού προφίλ (περιβαλλοντική ευαισθησία, γνώση, στάση, συμπεριφορά, δράση, συμμετοχή) των Ελλήνων και γενικότερα των Ευρωπαίων πολιτών.

Στόχος μας είναι, μόλις αποσαφηνιστεί η ακριβής περιβαλλοντική ταυτότητα και προφίλ κυρίως των Ελλήνων αλλά και των Ευρωπαίων πολιτών, ο σχεδιασμός και εφαρμογή προγραμμάτων περιβαλλοντικής επικοινωνίας, εκπαίδευσης και διερμηνείας. Τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα (τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση), σε ομάδες πληθυσμού που δεν καλύπτονται από το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα (μη-τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής διερμηνείας) και συνολικά σε όλες τις ομάδες πληθυσμού ως αποδέκτες της περιβαλλοντικής πληροφορίας, μέσω διαδικασιών δια βίου μάθησης με βάση την καθημερινή εμπειρία και τις εκπαιδευτικές επιρροές του περιβάλλοντός τους (άτυπη περιβαλλοντική εκπαίδευση) με απώτερο στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς των πολιτών.

Υπό το πρίσμα των παραπάνω και στηριζόμενοι στη λογική ότι κύριος σκοπός της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι η αναδιαμόρφωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς στόχοι του εργαστηρίου μας είναι:

  • η μελέτη της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς εκπαιδευομένων και εκπαιδευτών απασχολούμενων: (α) στη τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση), (β) στη μη τυπική περιβαλλοντική εκπαίδευση (κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ζωολογικοί και / ή  βοτανικοί κήποι, μουσεία, προστατευόμενες περιοχές, οικοτουριστικές περιοχές) καθώς και (γ) στην άτυπη περιβαλλοντική εκπαίδευση (μέσα μαζικής ενημέρωσης, κινηματογράφος)
  • κάνοντας χρήση και εφαρμογή κοινωνικών μοντέλων ανάπτυξης περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς πριν, μετά και κατά τα τη διάρκεια προγραμμάτων περιβαλλοντικής επικοινωνίας και ειδικότερα προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και διερμηνείας.
  • η ανάδειξη και εφαρμογή μεταβλητών-δεικτών που καθορίζουν, επηρεάζουν και εξηγούν τη διαδικασία περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης καθώς και τη προδιάθεση και δεξιότητες συμμετοχής των πολιτών στη διαδικασία λήψης περιβαλλοντικών αποφάσεων διαδραματίζοντας έτσι σημαίνοντα ρόλο στη επίτευξη αειφορικής διαχείρισης του περιβάλλοντος.
  • η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για την υποστήριξη των σχετικών με τα γνωστικά αντικείμενα του Εργαστηρίου μαθημάτων του Τμήματος.
  • ο σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού και προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης προσαρμοσμένα στις ανάγκες συγκεκριμένων ομάδων πολιτών (π.χ. μαθητές, άτομα με ειδικές ανάγκες, εκπαιδευτικοί, αγρότες, τουρίστες, δημοσιογράφοι)
  • η ανάδειξη της περιβαλλοντικής επικοινωνίας και διερμηνείας ως εργαλείο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ενθάρρυνσης των πολιτών για συμμετοχή, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες δράσης, συνεισφέροντας με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά στις προσπάθειες ορθολογικής προστασίας, διατήρησης, και διαχείρισης του περιβάλλοντος.
  • η υποστήριξη και ανάπτυξη φορέων εκπαίδευσης περιβαλλοντικών εκπαιδευτών και διερμηνέων απασχολούμενων σε εθνικούς δρυμούς και προστατευόμενες περιοχές, διαχειριστικούς φορείς, μουσεία, μη κυβερνητικές οργανώσεις συμβάλλοντας στην εκπαίδευση τους και ενισχύοντας έτσι την περιβαλλοντική ενημέρωση των επισκεπτών ή / και οικοτουριστών.
  • η συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς, κρατικούς αλλά και ιδιωτικούς φορείς για τη προώθηση των στόχων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, στόχος μας είναι η ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης, αλλά και προτάσεων ορθότερης διακίνησης και καλύτερης ανάδειξης της περιβαλλοντικής πληροφορίας, σύμφωνα με τις ανάγκες του εκάστοτε φορέα.

Εν κατακλείδι, η πολυπλοκότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων και η σοβαρότητα των περιβαλλοντικών θεμάτων απαιτούν πολίτες ενεργούς, με τις αναγκαίες δεξιότητες και ικανότητες να συμμετέχουν ουσιαστικά στη λήψη περιβαλλοντικών αποφάσεων. Η Ειδική Ακαδημαϊκή Μονάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας δραστηριοποιείται στην έρευνα, προώθηση και υποστήριξη δράσεων ανάπτυξης περιβαλλοντικά υπεύθυνων πολιτών.

Δείτε το video για τη δράση ΣΚΥΡΟΣ 2016!

Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή

Δρ. Βάσω Πετρενίτη, Senior Researcher

Κουνάνη Αριστέα, Υποψήφια Διδάκτορας

Πλάκα Βαλεντίνα, Υποψήφια Διδάκτορας

Σελεβέντη Μαρία, Υποψήφια Διδάκτορας

Σάρδη Χρυσούλα, Υποψήφια Διδάκτορας

Θεοδούλου Γιάννος, Υποψήφιος Διδάκτορας

Πασχαλίδου Μαρία, Υποψήφια Διδάκτορας

Στα πλαίσια της δράσης ”Skyros Project” και σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου, έχει συσταθεί ένα οργανωμένο Κέντρο Δράσεων Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας στο λιμάνι Λιναριάς της Σκύρου.

Στο κέντρο δράσεων φιλοξενούνται φοιτήτριες και φοιτητές οι οποίοι στα πλαίσια πρακτικής άσκησης υλοποιούν προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Υπάρχουν 2 περίπτερα και στέγαστρο ειδικά διαμορφωμένα για δράσεις της ερευνητικής ομάδας όπως α)περιβαλλοντική κατασκήνωση, β) τουριστικό παρατηρητήριο, γ) αξιολογήσεων υπεύθυνης περιβαλλοντικής συμπεριφοράς, δ) περιβαλλοντικών διαλέξεων κλπ

Στο πλαίσιο των ερευνητικών δραστηριοτήτων της Ειδικής Ακαδημαϊκής Μονάδας, ομάδες πληθυσμού έχουν μελετηθεί για το καθορισμό του περιβαλλοντικού τους προφίλ. Επιστημονικό εργαλείο στον προσδιορισμό του περιβαλλοντικού προφίλ ήταν ένα ερωτηματολόγιο, ο σχεδιασμός του οποίου στηρίχθηκε στα μοντέλα ατομικής συμπεριφοράς των περιβαλλοντικών σπουδών.

 

Οι ομάδες πληθυσμού περιλαμβάνουν: τους δημοσιογράφους στα τοπικά Μ.Μ.Ε. της Μυτιλήνης, τους επισκέπτες σε 5 σπήλαια (του Δυρού, της Παιανίας, των Πετραλώνων Χαλκιδικής, της Αλιστράτης Σερρών και του Κιλκίς), τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Νομού Λέσβου, τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου, τους νηπιαγωγούς της Β΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών και τους εργαζόμενους στις οικοτουριστικές επιχειρήσεις στις λίμνες Κερκίνης και Ταυρωπού.

 

Προγράμματα

 

Πρακτική Άσκηση στη Σκύρο “Περιβαλλοντική Καμπάνια: ΣΚΥΡΟΣ 2015” Εκστρατεία Ευαισθητοποίησης στο πλαίσιο της συνεργασίας  του  Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής και Επικοινωνίας του τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου. Το πρόγραμμα βραβεύτηκε στα βραβεία Τουρισμού 2016 (χρυσό βραβείο), στα Facilities Management Awards 2015, στο Βραβείο Περιβαλλοντικής Ευαισθησίας Οικόπολις 2016 (Δείτε εδώ).

Νέα Πρακτική Άσκηση στη Σκύρο “Περιβαλλοντική Καμπάνια: ΣΚΥΡΟΣ 2016” Αρχίζει 18η Ιουνίου 2016

 

Πρώτη Ακαδημία Περιβαλλοντικών Εκπαιδευτών, 11 Ιουλίου 2016, στη Σκύρο

 

EU PROMETHEUS 2014-Forest Fire Emergency Response in Wildland-Urban Interface (συμμετοχή στην ανάπτυξη του μοντέλου δασικής πυρκαγιάς για το σενάριο της άσκησης), 2014.

 

E-learning, Προγραμμάτα Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2013-2014 (Διδακτικές Ενότητες: α) Ενεργοί Πολίτες β) Διαδικτυακή Κοινωνική Επικοινωνία και Υποστήριξη σε Φυσικές Καταστροφές.

 

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης, Στήριξη και Ανάδειξη Πολυνησιωτικών ΑΕΙ: Εκπαίδευση και Υποστήριξη προς τις Τοπικές Κοινωνίες (ΕΣΠΑ), Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας προς Αποφυγή Τραυματισμένων Κοινωνιών εξ αιτίας Φυσικών Καταστροφών, 2013.

 

Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, H αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας στην πράσινη ανάπτυξη, 2012-2013.

 

The New York Botanical Garden (NYBG) αξιολόγηση συνεργασίας με Bronx School; Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μέσω κήπων στα σχολεία, 2012.

 

Πρόγραμμα Ειδίκευσης στην Περιβαλλοντική Συμβουλευτική μέσω διαδικτύου (e-counseling), Ακαδημία Πολιτών, 2011.

 

Σεμινάρια Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή, Συμβουλευτικός Σταθμός Ψυχολογικής Υποστήριξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2009-2011.

Integrated Multiple Level Wetlands Monitoring System using Innovative Technologies (WETMUST), Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας, 2008.

 

Μελέτη Αξιολόγησης του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιεί η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Α.Τρίτσης» (Ίλιον Αττικής), 2008.

 

Σχεδιασμός Σεμιναρίων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για Υπουργείο Άμυνας, 2007.

 

Interreg, MANWATER (Management of Water Resources and Wetland protection in tourism developing areas), 2007.

 

ΕΠΕΑΕΚ: Εκπαιδευτικό Υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Υπεύθυνη έργου με προϋπολογισμό 3.100.000 ευρώ, (αξιολογήθηκε ως το καλύτερο, δεν χρηματοδοτήθηκε το έργο), 2007.

 

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και στελεχών περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Αντικείμενο του Έργου είναι ο Σχεδιασμός, η Οργάνωση και Εκτέλεση Σεμιναρίων μέσα από το θεματικό πλαίσιο της εκπαίδευσης για την αειφόρο-ολοκληρωμένη ανάπτυξη, 2005 – 2007.

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ 2005 – 2006, Περιβαλλοντικές Δράσεις, Εκπαίδευση για την Αειφορία, συμμετοχή σε μια σειρά επιμορφωτικών δράσεων του ΥΠΕΠΘ σε όλη τη χώρα με τη συνεργασία των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, 2005 – 2006.

 

Πρόγραμμα ενίσχυσης ερευνητικού δυναμικού, «ΠΕΝΕΔ 2003», χρηματοδότηση από την ΓΓΕΤ για “Σχεδιασμό μοντέλων για ενεργό συμμετοχή γυναικών και κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων πληθυσμού στη λήψη περιβαλλοντικών αποφάσεων”, 2005 – 2008.

 

Προστασία και Ανάδειξη προστατευόμενης περιοχής δικτύου Natura 2000 στον κόλπο της Καλονής, Λέσβου.

 

Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής ΕκπαίδευσηςΣυμμετοχή στην επίτευξη του στόχου του προγράμματος “Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – ΣΠΠΕ” δηλαδή την υποστήριξη Σχολικών Μονάδων για το σχεδιασμό και υλοποίηση ολοκληρωμένων ΣΠΠΕ, βάσει των αρχών και της φιλοσοφίας της Π.Ε. και με την αξιοποίηση των υποδομών που έχουν δημιουργηθεί κατά την υλοποίηση του ΕΠΕΑΕΚ Ι

 

Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση βάσει των απαιτήσεων των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Στόχος η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση (σύμφωνα με τις αρχές και το θεωρητικό υπόβαθρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας ώστε να καλυφθούν επιτυχώς οι απαιτήσεις των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας</span

 

Μελέτη ανάδειξης και τουριστικής αξιοποίησης ανωνύμου σπηλαίου Κοινότητας Ερμακιάς. Σκοπός αυτής της μελέτης ήταν ο καθορισμός του περιβαλλοντικού προφίλ των ατόμων που επισκέπτονται σπήλαια, ώστε να είναι δυνατός ο σχεδιασμός δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, οι οποίες δράσεις να καλύπτουν τις ανάγκες των επισκεπτών και να συμβαδίζουν με τις επιθυμίες τους

 

Αξιολόγηση του Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Το πρώτο μέρος της αξιολόγησης του Κέντρου Γαία, είχε ως στόχο την τυπική μέτρηση των μεταβολών στις γνώσεις, τις στάσεις και τις αξίες μιας αντιπροσωπευτικής ομάδας του πληθυσμού που επισκέπτεται το Κέντρο, οι οποίες προκλήθηκαν από την περιήγηση στις εκθεσιακές ενότητες. Η μέτρηση των μεταβολών αυτών βασίστηκε στην ανάλυση των απαντήσεων που δόθηκαν σε ερωτηματολόγια με κλειστές ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν ζητήματα που διαπραγματεύονται στις εκθεσιακές ενότητες. – Μουσείο Γουλανδρή, Κέντρο Γαία.

2019

  • Maripas-Polymeris, G., Kounani, A., Seleventi, M. K. and Skanavis, C. 2019. Diving Ecotourism as Climate Change Communicating means: Greek Diving Instructors’ perceptions. International Symposium on Climate Change and the Role of Education, Bishop Grosseteste University, Lincoln, UΚ, 12-13 April 2019
  • Skanavis, C., Kounani, A., Tsamopoulos, K., Maripas-Polymeris, G., Koukoulis, T., Topaltsis, L. and Antonopoulos, K. 2019. Sustainable Development through environmental camps: The case of Skyros Project. Symposium on Sustainability Reporting in Higher Education, University of Edinburgh, Scotland, 14-15 March 2019

 

2018

  • Skanavis C., Antonopoulos K., Plaka V., Pollaki S.P., Tsagaki-Rekleitou, Koresi G. and Oursouzidou Ch., 2018. Linaria Port: An Interactive Tool for Climate Change, In Leal Filho, W., Lackner, B., McGhie, H. (Eds) Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences. Springer, Berlin, Ch 18
  • Tsamopoulos K., Marini K. and Skanavis C., 2018. Climate Change Motivation: Can language forms affect willingness? In Leal Filho, W., Lackner, B., McGhie, H. (Eds) Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences. Springer, Berlin. Ch 22
  • Avgerinos E., Antonopoulos G., Antonopoulos K. and Skanavis C., 2018. Communicating Sustainability: Promoting a self-assessment tool for Eco-Villages. In Leal Filho, W., Lackner, B., McGhie, H. (Eds) Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences. Springer, Berlin. Ch 19
  • Skanavis C., Theodorou P., Nastoulas I., Vratsanou K.C and Kalogirou E.S. 2018. Environmental Awareness through Digital Storytelling in middle schools in Greece.  In Leal Filho, W., Lackner, B., McGhie, H. (Eds) Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences. Springer, Berlin. Ch 20
  • Kounani A., Skanavis C., Koukoulis Th., Tsamopoulos K., Maripas G. and Balkanas S., 2018. Climate Change Communication: a Friendly for Users App. In Leal Filho, W., Lackner, B., McGhie, H. (Eds) Addressing the Challenges in Communicating Climate Change Across Various Audiences. Springer, Berlin. Ch 17
  • Ch. Fountas, Ch., Skanavis, C., Plaka, V. and Antonopoulos, K. 2018. Circular Tourism Through Small Eco-Marinas, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Botzori, M., Seleventi, M. Κ., Kounani, Α., Skanavis, C. and Antonopoulos, K. 2018. Locals’ perceptions about the environmental impacts of tourism: A pilot study at Linaria Port, Skyros Island, Greece, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Vasdeki, E. N., Michail, M.I.,Vratsanou, C., Botzori, M., Marini, K., Petreniti, V., and . Skanavis, C. 2018. Emotional status affecting environmental decision-making: the case of environmental video expose. Further implications on Tourism audiences, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Moriki, E., Marini, K., and Skanavis, C. 2018.  Connectedness to nature as a factor influencing well-being and the implications on nature-centered tourism”, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Theodorou, P., Andriopoulos, C., Vourdougiannis, L., Skanavis, C. 2018. Environmental education empowers travelers: choosing bottled water”, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Theodorou, P., Oursouzidou, Ch., Liapi, M.G and Skanavis, C., 2018. Therapeutic and Equine Tourism: an innovative challenge”, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Theodorou, P., Kydοnakis, P., Lekakis, T., Panagiotounis, N.,  and Skanavis, C. 2018.  “Climate Change Education tailored to Tourists’ Interests”, Proceedings of 10th International Conference on Islands’ Tourism
  • Ganiaris M.,Zouridaki F., Plaka  V.,  Skanavis C. Antonopoulos K. and  Avgerinos M. (2018)  In search for an Island to host an Ecovillage, International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 210-218
  • Kounani A. ,  Skanavis C. (2018) Refugee Crisis: Greek Residents Attitudes Towards Waste Management in their Region, International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 323-333
  • Theodorou P. ,  Vratsanou K.C.,  Moriki E.,  Botzori M.,  Karamperis M. and Skanavis C. (2018)  Recycling and Education Through Digital Storytelling in the Age Group “8-12” in Greece, International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 229-239
  • Topaltsis L. ,  Plaka V. and Skanavis  C. (2018) Raising Awareness on Climate Change Through Humor, International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 189-198
  • Koresi G.,  PlakaV. and  Skanavis C. (2018) Early Childhood Environmental Camp in a Greek Port,  International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 199-208
  • Theodorou P. , Kydonakis P. ,  Botzori M. and Skanavis C. (2018) Augmenten reality proves to be a breakthough in Environmental Education, International Conference of Protection and restoration of the environment XIV, Thessaloniki, 3-6 July 2018, p. 219-228
  • Skanavis C., Kounani A., (2018) Children Communicating on Climate Change: The Case of a Summer Camp at a Greek Island, in Leal Filho W et al (ed), Handbook in Climate Change Communication, Springer, 3:113-130

 

2017

  • Margariti, Α., Antonopoulos, Κ., Marini, Κ. and Skanavis , C., 2017. Evaluation of Tourists’ Comments using a Guestbook: The case of Linaria-Skyros, Greece, 9ος τόμος: Προστασία του Περιβάλλοντος της σειράς Θέματα Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, Παρασκευή Π. Καρανικόλα (επιμέλεια), Τμήματος Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, σελ. 12-20
  • Margariti, Α., Marini, Κ., Antonopoulos, Κ. and Skanavis , C. 2017. The Case of the Port of Linaria-Skyros, Greece: The Human Factor as the Main Dimension of Impression and Other Findings in the GUESTBOOK Tourists’ Evaluation, Psychology Research, 7(6): 335-343
  • Kουνάνη Α., Σκαναβή Κ., Κουκούλης Α., Μαρίπας- Πολυμέρης Γ., (2017) Ο Καταδυτικός Τουρισμός ως Μέσο Προώθησης της Αειφορικής Διαχείρισης των Παράκτιων Περιοχών, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαχείριση και Βελτίωση Παράκτιων Ζωνών, Αθήνα, 20-22 Νοεμβρίου, σ. 89-100
  • Αντωνόπουλος Κ., Πλάκα Β., Σκαναβή Κ., (2017) Καινοτόμα Προϊόντα για Συλλογή Πληροφοριών: Αποτελεσματικότητα και Διαφάνεια στο Λιμάνι της Λιναριάς Σκύρου, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαχείριση και Βελτίωση Παράκτιων Ζωνών, Αθήνα, 20-22 Νοεμβρίου, σ. 321-330
  • Πλάκα Β., Τσαγάκη- Ρεκλείτου Ε., Σκαναβή Κ., (2017) Σχεδιασμός Πακέτου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: Το Λιμάνι ως Εκπαιδευτικό Εργαλείο, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαχείριση και Βελτίωση Παράκτιων Ζωνών, Αθήνα, 20-22 Νοεμβρίου, σ.101-111.
  • Σκαναβή Κ., Αντωνόπουλος Κ., Θεοδώρου Π., Βρατσάνου Κ., (2017) Νέες Εφαρμοσμένες Πράσινες Τεχνολογίες Αξιοποιούν τις Δυνατότητες της Παράκτιας Ζώνης: Η περίπτωση του Λιμένα της Λιναριάς Σκύρου, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαχείριση και Βελτίωση Παράκτιων Ζωνών, Αθήνα, 20-22 Νοεμβρίου, σ. 127-136.
  • Αυγερινός Ε., Αντωνόπουλος Γ., Σκαναβή Κ., Αντωνόπουλος Κ., (2017) Καινοτομία στην Προώθηση της Υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Συμπεριφοράς: Σχεδιασμός Πλωτού Περιβαλλοντικού Εργαστηρίου, 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διαχείριση και Βελτίωση Παράκτιων Ζωνών, Αθήνα, 20-22 Νοεμβρίου, σ. 113-125.
  • Skanavis, C., Kounani A., and Antonopoulos K. (2017) Community wind as a key to increasing public’s acceptance of wind farm installations in Aegean Islands: The case of Skyros Island. Proceesings of Sixth International Conference on Environmental Management, Engineering, Planning and Economics (CEMEPE 2017) and SECOTOX Conference, pp 1087-1098.
  • Antonopoulos, K., Plaka, V., Mparmpakonstanti, A., Dimitriadou, D. and Skanavis, C., 2017, The Blue Port with a Shade of Green: The Case study of Skyros Island, Innovation ARABIA Health and Environment Conference Proceedings, S. Anwar, M.E. Sergany and A. Ankit (Eds) Hamdan Bin Mohammed Smart , University, Dubai, UAE, pp. 175-187
  • Skanavis, C. and Kounani, A., 2017,  Ecotourism as an Educating Tool for Encouraging Sustainable Development: The Case of Skyros Island, Innovation ARABIA Health and Environment Conference Proceedings, S. Anwar, M.E. Sergany and A. Ankit (Eds) Hamdan Bin Mohammed Smart , University, Dubai, UAE, pp. 188-197
  • Andriopoulos, C., Avgerinos, E., and Sκanavis, C., 2017, Is an Ecovillage Type of Living Arrangement a Promising Pathway to Responsible Environmental Behavior? Innovation ARABIA Health and Environment Conference Proceedings, S. Anwar, M.E. Sergany and A. Ankit (Eds) Hamdan Bin Mohammed Smart , University, Dubai, UAE, pp. 210-219
  • Nastoulas, I., Marini, K., and Skanavis, C., 2017, Middle School Students’ Environmental Literacy Assessment in Thessaloniki Greece, Innovation ARABIA Health and Environment Conference Proceedings, S. Anwar, M.E. Sergany and A. Ankit (Eds) Hamdan Bin Mohammed Smart , University, Dubai, UAE, pp. 198-209
  • Skanavis C., Kounani A., 2017. Greening of Greek Islands: Community Wind Approach at Skyros Island, Lifelong Learning and Education in Healthy and Sustainable Cities, Elsevier, pp.575-594

 

2016

  • Antonopoulos, K., Plaka, V. and Skanavis, C. 2016. Linaria port, Skyros: An environmentally friendly port community for leisure crafts. 13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece.
  • Papaionnidou, D., Sardi, C., and Skanavis, C. 2016. How close to being Green are the Greek Universities? 13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece, ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ 2016
  • Vamvakari, A., Zarkaveli, R., and Skanavis, C., 2016, Environmental Sensitivity of College Students,13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece
  • Skanavis, C., and Kounani, A., 2016, The environmental impacts of the refugees’ settlements at Lesvos Island,13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece,
  • Apostolopoulou, S., Grigoroglou, G., Karamperis, M., Skanavis, C., and Kounani, A., 2016, Environmental Summer Camp in a Greek Island, 13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece
  • Ntaiou, K.M., Oursouzidou, C., Skanavis, C. and Kounani, A., 2016, Assessment of Teachers’ Knowledge, Training, Perceptions and Participation in Environmental Education at a Greek Island,13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece
  • Barota, J., Giannakopoulou, H., Marini, K. and Skanavis, C., 2016, Investigation of the interview as a measuring tool for the environmental illiteracy in Greece, 13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece
  • Pollaki, S. and Skanavis, C., 2016, Evaluating the implementation of WWF Hellas program for a “Better Life”, , 13th International Conference “Protection & Restoration of the Environment”, Mykonos Island, Greece

Προπτυχιακές εργασίες με επιβλέπουσα την Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή που βραβεύτηκαν:

  • Papaionnidou, D., Sardi, C., and Skanavis, C. 2016. How close to being Green are the Greek Universities?, ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ 2016

 

2015

 

  • Αντωνόπουλος, Κ., Σκαναβή, Κ. και Πλάκα, Β., 2015, Πλήρης Αξιοποίηση Χώρου και Δυνατοτήτων στο Λιμάνι Λιναριάς Σκύρου: Από τον Οραματισμό  στην Υλοποίηση, 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Τουριστικοί Λιμένες, Μαρίνες, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Έκδοση Εργαστήριο Λιμενικών Έργων, σελ. 101-111
  • Plaka, V. and Skanavis C. 2015. The Feasibility of School Gardens as an Educational Approach in Greece: A survey of Greek Schools, International Journal of Innovation and Sustainable Development, International Journal of Innovation and Sustainable Development (IJISD), Vol. 10, No. 2, 201

 

Προπτυχιακές εργασίες με επιβλέπουσα την Καθηγήτρια Κωνσταντίνα Σκαναβή που βραβεύτηκαν:

 

  • Plaka, V. and Skanavis C. 2016. The Feasibility of School Gardens as an Educational Approach in Greece: A survey of Greek Schools,  ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ 2015 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ

 

2014

 

  • Giannakopoulou, H. and Skanavis, C. 2014. Creating Buzz by Using Media to Make School Gardens Communication Happen, Studies in Media and Communication 2(2):36-48
  • Giannoulis, C., Skanavis, C. Karapatsiou E. 2014. Environmental Awareness: Environmental Accidents as an example to be avoided. A Summative International Analysis. Studies in Media and Communication 2(1):38-48
  • Papaspiliou, K., Skanavis, C., and Giannoulis, C., 2014, Environmental Education and Resilient Societies: a Survey of Forest Fires in Greece, Journal of Education and Training Studies, 2(2): 48-57

 

2013

 

  • Andrea, V., Tampakis, S., Tsantopoulos, G. and Skanavis, C., 2013, “Local peoples’” and “visitors’” views on infrastructure and services in protected areas: a case study from Evros, Greece, Int. J. Green Economics7(4):358-373
  • Sakellari, M. and Skanavis, C., 2013, Environmental Behavior and Gender: An emerging area of concern for Environmental Education Research, Applied Environmental Education and Communication, 12(2):77-87
  • Sakellari, M. and Skanavis, C., 2013, Sustainable tourism development: environmental education as a tool to fill the gap between theory and practice, International Journal of Environment and Sustainable Development, 12(4):313-323

 

2012

 

  • Skanavis C. and Sakellari M., 2012. Free-choice learning suited to women’s participation needs in environmental decision-making process, Environmental Education Research, 18(1), pp. 1-17