Υγιεινή Κτηνοτροφικών Μονάδων

Κωδικός Μαθήματος:

ΔΥ-604

Εξάμηνο:

ΣΤ΄ Εξάμηνο ΔΥ

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

2Θ/2Ε

Μονάδες ECTS:

4,5


 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με τους κανόνες της Ορθής Υγειονομικής Πρακτικής, στις εκτροφές των κτηνοτροφικών μονάδων. Ο φοιτητής κατανοεί τα κατασκευαστικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των σταυλισμών καθώς και τους κανόνες της Υγιεινής στη ζωική παραγωγή και εξοικειώνεται με την εφαρμογή προγραμμάτων διασφάλισης ποιότητας της ζωικής παραγωγής. Επίσης, εκπαιδεύεται στις μεθόδους ελέγχου Κτηνοτροφικών Μονάδων καθώς και στον έλεγχο της παραγωγής ζωικών προϊόντων.

 

Το θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος του μαθήματος προσδίδει στο/η φοιτητή/τρια τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε ως πτυχιούχος:

  • να αποκτήσει την ικανότητα να διενεργεί Υγειονομικό Έλεγχο στις μονάδες ζωικής παραγωγής και να είναι σε θέση να παρακολουθήσει, να καταγράψει, να ελέγξει και να αξιολογήσει την υγιεινολογική κατάσταση μιας κτηνοτροφικής μονάδας
  • να μπορεί να διεξάγει τον ποιοτικό έλεγχο στα τρόφιμα της ζωικής παραγωγής και να έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει ποσοτικά και ποιοτικά τη ζωική παραγωγή και να προτείνει μέτρα βελτίωσης αυτής
  • να μπορεί να εκπαιδεύσει το προσωπικό μιας κτηνοτροφικής μονάδας με σκοπό τη διασφάλιση του παραγομένου ζωικού προϊόντος καθώς και την Υγιεινή και Ασφάλεια του εργαζομένου
  • να μπορεί ο πτυχιούχος να συμμετέχει ισότιμα στην ομάδα HACCP, η οποία σχεδιάζει, οργανώνει και εφαρμόζει το σύστημα διασφάλισης ποιότητας στη ζωική παραγωγή

 

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη και ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, σε συνεργασία με τον κτηνίατρο
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

 

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικό μέρος μαθήματος
  • Σχεδιασμός και Κατασκευή Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Ίδρυση και λειτουργία Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Καθορισμός ισοδυνάμων ζώων
  • Σταυλισμοί-Εκτροφές ζώων
  • Βουστάσια
  • Ποιμνιοστάσια
  • Χοιροστάσια
  • Πτηνοτροφεία, Πτηνοσφαγεία
  • Σφαγεία
  • Ιπποστάσια
  • Ιχθυοτροφία, Υδατοκαλλιέργειες
  • Κονικλοτροφεία
  • Συστήματα επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων και αποβλήτων των Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Η καταπολέμηση των τρωκτικών και εντόμων στις Κτηνοτροφικές μονάδες
  • Προγράμματα διασφάλισης ποιότητας της ζωικής παραγωγής
  • Διαγράμματα ροής παραγωγής ζωικών προϊόντων
  • Σύγχρονες εκτροφές ζωικής παραγωγής
  • Σχεδιασμός και Εφαρμογή προγραμμάτων HACCP στις Κτηνοτροφικές μονάδες
Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
  • Όροι και προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Χωροταξική οργάνωση των Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Έλεγχος χαρακτηριστικών του περιβάλλοντος των ζώων
  • Μέθοδοι ελέγχου Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Εξοπλισμός και λειτουργία σταυλισμών
  • Έλεγχος των ζώων προ της σφαγής. Όροι, προϋποθέσεις και συνθήκες κατά τη σφαγή των ζώων
  • Έλεγχος συνθηκών ζωικής παραγωγής
  • Υγιεινή και Ασφάλεια των εργαζομένων στις Κτηνοτροφικές μονάδες
  • Βιολογικοί καθαρισμοί Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Περιβαλλοντικές επιπτώσεις Κτηνοτροφικών μονάδων. Καθαρισμός και Εξυγίανση των Κτηνοτροφικών μονάδων
  • Ανάλυση Επικινδυνότητας στα Κρίσιμα Σημεία Ελέγχου της ζωικής παραγωγής (HACCP)
  • Συνθήκες υγιεινής παραγωγής των ζωικών προϊόντων
  • Εφαρμογή προγραμμάτων διασφάλισης ποιότητας στη ζωική παραγωγή
  • Αξιολόγηση ζωικής παραγωγής.
  • Δείκτες βιωσιμότητας και αναπαραγωγής.
  • Καθετοποίηση ζωικής παραγωγής.
  • Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε σφαγεία και σταυλισμούς ζωικής παραγωγής (για παράδειγμα βουστάσιο, χοιροστάσιο, πτηνοτροφείο)

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Θεωρητικό μέρος μαθήματος
  • Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις κρίσης. Οι φοιτητές, όταν τους δίδονται τα θέματα, ενημερώνονται για τον τρόπο αξιολόγησης κάθε ομάδας θεμάτων, ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους. Στην αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη η πληρότητα της απάντησης, η σαφήνεια, ο βαθμός κριτικής σκέψης του σπουδαστή και η γλωσσική επάρκεια
  • Συγγραφή και παρουσίαση εργασιών (20%). Η συμμετοχή στην τελική αξιολόγηση, γίνεται γνωστή στο φοιτητή από την αρχή του εξαμήνου
Εργαστηριακό μέρος μαθήματος
  • Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:
    • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
    • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,
    • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
  • Ενδιάμεσες αξιολογήσεις (40%)
    • Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας
    • Επίλυση προβλημάτων: Ανάλυση ρόλων και πεδίο δράσης σε σύντομη μελέτη περίπτωσης

Η συμμετοχή στην τελική αξιολόγηση, της τελικής γραπτής εξέτασης και των ενδιαμέσων αξιολογήσεων, γίνονται γνωστά στο φοιτητή από την αρχή του εξαμήνου.

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Καραϊωάννογλου, Π. 2000. Υγιεινή του κρέατος-Επιθεώρηση των Σφαγείων των Θηλαστικών. Εκδόσεις Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη
  • Ραγδάκης, Ε. 2006. Γενική ζωοτεχνία. Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2006Παπαδόπουλος, Γ. 1998. Τεχνολογία ζωοτροφών, ποιοτικός έλεγχος. Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα
  • Μπελιμπασάκης, Ν. 1996. Βοοτροφία. Εκδόσεις Ζυγός, Θεσσαλονίκη
  • Μαρτζόπουλος, Ν. 2006. Κτηνοτροφικές κατασκευές, χωροταξία, περιβάλλον, βουστάσια, χοιροστάσια, προβατοστάσια. Εκδόσεις Γιαχούδη, Θεσσαλονίκη
  • Μάντης, Α. 1991. Υγιεινή και Τεχνολογία του γάλακτος και των προϊόντων του. Εκδόσεις Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη
  • Κυρίτσης, Σ. 2000. Πτηνοτροφία, Αγροτική Οικοδομική, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα
  • Αρβανιτογιάννης, Ι. & Τζούρος, Ν. 2006. Το νέο πρότυπο ποιότητας και ασφάλειας τροφίμων ISO22000. Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα
  • Αρβανιτογιάννης, Ι., Σάνδρου, Δ., Κούρτης, Λ. 2001. Ασφάλεια τροφίμων (HACCP) Εφαρμογή της ανάλυσης επικινδυνότητας και κρισίμων σημείων ελέγχου στις βιομηχανίες τροφίμων και ποτών. Εκδόσεις UNIVERSITY STUDIO PRESS, Θεσσαλονίκη 2001
  • Βαλιάνος, Ι. 2003. Συστηματική κουνελοτροφία, λαγοτροφία, Εκδόσεις Ψύχαλος, Αθήνα
  • Ευσταθίου, Λ. 1996. Το πρόβατο. Εκδόσεις Ευσταθίου, Αθήνα
  • Ζέρβος, Γ. 2007. Κατάρτιση σιτηρεσίων παραγωγικών ζώων. Εργαστήριο διατροφής ζώων του τμήματος ζωικής παραγωγής Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα
  • Ζυγογιάννης, Δ. 1999. Προβατοτροφία, Εκτροφή μηρυκαστικών. Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη
  • Κονδύλης, Κ. 2006. Πέψη και μεταβολισμός στα μηρυκαστικά. Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα
  • Σπάης, Α. 2004. Οι βάσεις της διατροφής θηλαστικών και πτηνών. Εκδόσεις Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη
  • Laborde, P. 2000. Χοιροτροφία, Φυλές, Εκτροφή και Προϊόντα, Αναπαραγωγή, Υγιεινή και Ασθένειες. Εκδόσεις Ψύχαλος, Αθήνα
  • Simmons, P. 2004. Το πρόβατο, Φυλές, Εκτροφή, Αναπαραγωγή, Υγιεινή, Ασθένειες, Προϊόντα. Εκδόσεις Ψύχαλος, Αθήνα
  • Ulrich, D. 2001. Βοοειδή, Φυλές, Εκτροφή, Αναπαραγωγή, Υγιεινή, Εγκαταστάσεις, Προϊόντα. Εκδόσεις Ψύχαλος, Αθήνα
  • Woeznle H. 1998. Παθολογία Πουλερικών. Εκδόσεις Ψύχαλος, Αθήνα
  • Ν. 3325/11-3-2005 (Ίδρυση Βιοτεχνικών-Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων)
  • Οδηγία 2000/13/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • FDA Center for Food Safety and Applied Nutrition, http://vm.cfsan.fda.gov/lrd/haccp.html
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
  • Journal of Dairy Science
  • Journal of Food Protection
  • Animal Feed Science and Technology